Een velgrandbeschermer op een band is niet noodzakelijk maar in sommige gevallen kan het zeer nuttig zijn.  Onze wielen worden, vooral in het stadsverkeer, blootgesteld aan scheuren en schaven. Hoge stoepranden, hellingen en kleine objecten vormen een constante bedreiging. Deze rand beschermt velgen tegen mechanische beschadigingen.  

Waarom domineren banden met velgbeschermers de markt nog niet?

Een velgrandbescherming is niet nodig om een goede staat van onze velgen te behouden.  Het wordt meestal gebruikt op modellen met een laag profiel, d.w.z. banden met een lage hoogte in verhouding tot hun breedte.  Ze zijn het meest kwetsbaar voor mechanische beschadigingen.  In de praktijk betekent dit dat de velgrandbescherming voorkomt bij modellen met een hoogte beneden 55.

Hoog profiel banden hebben geen velgrandbeschermer nodig omdat het rubber boven de velg uitsteekt en beschermt tegen beschadigingen.  Het hogere profiel verhoogt ook het rijcomfort door het lagere geluidsniveau en werkt beter op oneffenheden.

Als deze banden zo veel voordelen hebben, waarom kiezen bestuurders voor banden met lage profielen?

Steeds meer bestuurders geeft voorkeur aan betere prestaties i.p.v. het rijcomfort.  Banden met profielen beneden 55 worden door een aantrekkelijk uiterlijk, betere grip op droog wegdek en een betrouwbaarder rijgedrag gekenmerkt. Low-profile modellen zijn stijver en daardoor presteren ze beter tijdens het dynamische rijden maar ze zijn meer kwetsbaar bij hobbels op de weg en mechanische beschadigingen.  Daarom worden de meeste modellen met velgrandbescherming uitgerust.

Er zijn ook gevallen waar een bepaald model in een maat in twee versies verkrijgbaar zijn - met en zonder velgrandbescherming.  De reden hiervoor is de overeenkomst tussen autofabrikanten en bandenproducenten.  Als een autofabrikant een product bestelt voor zijn automodel, kan hij wensen dat zijn model geen velgrandbeschermer krijgt (wieldoppen kunnen makkelijker gemonteerd worden zonder velgrandbescherming).

Hoe kan ik checken of mijn band een velgrandbescherming heeft?

Velgrandbescherming is gemakkelijk te herkennen. Het is een extra laag versterkt rubber, die op het contactpunt met de velg te vinden is. Zijn structuur verschilt van de rest van een band dus het is makkelijk om te zien.

Velgbeschermer is de extra laag van rubber in de bandhiel.

Velgbeschermer is de extra laag van rubber in de bandhiel. 

Vergeet niet!

Een velgrandbescherming wordt niet op alle banden gebruikt. Zelfs producenten van hetzelfde merk en model kunnen verschillen. 

Banden met velgbeschermers zijn meestal ongeveer 10-15% duurder dan gewone banden.  

Beschermer van een velg of van een band?

Veel chauffeurs vraagt zich af wat het verschil tussen velgbeschermer en bandbeschermer is.  Het antwoord is verrassend simpel: Er is geen verschil.

Een velgrandbescherming is een element van de banden. Extra rubberlaag wordt geplaatst op de bandhiel, dus het contactpunt van de elementen van het wiel.  Dit voorkomt zowel beschadigingen van een velg, die corrosie en problemen bij het uitbalanceren kunnen veroorzaken, maar ook bobbels en breuken als gevolg van excessieve botsing tussen velgen en banden op oneffenheden.

Scheuren zijn de meest voorkomende beschadigingen van velgen.

Scheuren zijn de meest voorkomende beschadigingen van velgen.   

Een beschadigde velgrandbeschermer of geen velgrandbeschermer kan grotere problemen veroorzaken.  De aangetaste structuur van een velg corrodeert en dat kan naar aangrenzende metalen onderdelen verspreid worden.  De velgrandbescherming beschermt velgen tegen scheuren en schades op hun oppervlak.

Waar zijn banden met een velgrandbescherming het meest toepasselijk?

Banden met velgbeschermers zijn uitstekende voor het dagelijkse rijden in de stad. Ze helpen om schades en scheuren tijdens het parkeren of tegen stoeprand rijden te vermijden. Ze laten je van alle voordelen van low profile banden te genieten, zonder zorgen over beschadigingen.  Producten met profielen beneden 55 worden door een aantrekkelijk uiterlijk en stabiliteit tijdens het dynamische rijden gekenmerkt.

De velgrandbescherming bestaat niet alleen in low profile banden. Het wordt ook op off-road banden gebruikt, zelfs bij een profiel van 70. Beschermers helpen om een velg te beschermen tegen beschadigingen die bij het rijden op oneffenheden of obstakels kunnen ontstaan.

Bandens beschermende randen beschermen banden tegen beschadigingen

Bandens beschermende randen beschermen banden tegen beschadigingen

Banden met een of meer opstaande ribben op het punt van maximale breedte worden vaak gebruikt op bestelwagens en aanhangers.  Extra dikte van het stof in het breedste deel van een band beschermt de band tegen aantastingen van de zijwand en vergroot de hoeveelheid van rubber dat versleten moet worden voordat de band beschadigd wordt.

FR markering - waar te vinden?

De markering FR, ondanks de directe associaties, heeft niks te maken met het land van wijn en baguettes. Dit symbool heeft zijn wortels in Duitsland (Duits  Flagen Ripen) en kan als wielvelg vertaald worden.  De meeste fabrikanten gebruiken hun eigen markeringen voor extra velgrandbescherming in de band.

MFS wordt gebruikt in de Dunlop banden en staat voor velgrandbescherming.

MFS wordt gebruikt in de Dunlop banden en staat voor velgrandbescherming. 

De volgende tabel bevat de meest voorkomende markeringen voor een velgrandbescherming:

SYMBOOL:BETEKENIS VAN DE AFKORTING:GEBRUIKT IN BANDEN:
RFPRim Fringe Protector (velgrandbeschermer)Goodyear
FPFringe Protector (velgbeschermer) Goodyear
MFSMaximum Flange Shield (volle bescherming van de velg)Dunlop
FRFelgen Ripen  (een ring die de velg beschermt)Continental
CordCord (bescherming van de velg in de zijkant van de band)Pirelli - momenteel niet gebruikt

Bridgestone en Michelin gebruiken geen speciale afmetingen.