Bandenlabels zorgden voor veel wat controverse. Daarom besloten we om een uitgebreid artikel voor te bereiden. In dit artikel zullen we verklaren hoe de voorgestelde gegevens gelezen moeten worden en wat ze precies voor bestuurders betekenen. 

We hebben ook de meest gestelde vragen verzamelt en we verzochten specialisten uit de bandenindustrie om verklaringen: 

  • Tomasz Młodawski, productexpert van Michelin Polen,

  • Justyna Banaszek, brand manager van Goodyear Polen,

  • Przemysław Trzaskowski van de persdienst van Continental Banden Polen Sp. z o.o.

Sinds 1 november 2012 moeten alle banden die binnen de EU verkocht worden, met labels uitgerust worden. Daarop staat duidelijke informatie over de prestaties op het gebied van brandstofverbruik, grip op nat wegdek en geluidsniveau. 

Bandenlabels - wat blijkt uit de gegevens? 

Energie-efficiëntie en rolweerstand

Een model met de lage rolweerstand verbruikt minder energie en daardoor verbruikt een auto minder brandstof en wordt de uitlaatgasemissie beperkt. De verminderde rolweerstand ontstaat door het minimaliseren van krachten die het wiel beïnvloeden. Hoe lager rolweerstand, hoe slechtere grip op nat en glad wegdek, maar betere brandstofefficiëntie. 

Bandenlabel

Grip op nat wegdek

Een schaal van A tot G bepaalt het gedrag tijdens het remmen op nat wegdek. Het symbool A staat voor de kortste remweg en F voor de langste. Categorieën D en G zijn leeg dus geen banden kunnen onder deze categorieën vallen. Het verschil tussen de kortste en de langste remweg (klassen A en F) is 18 meter.

Bandenlabel

Het geluidsniveau

Het lawaai van de band wordt in decibels uitgedrukt. Hoe hoger het geluidsniveau, hoe meer zwarte streepjes (in 3-puntenschaal) op de label. Zelfs het luidste product valt binnen de geldende norm. De meest milieuvriendelijke band is de stilste band. 

Bandenlabel

De labelplicht geldt niet voor alle soorten banden, deze samenvatting zal je helpen om de informatie aan te vullen. 

Soorten banden die uit de labelplicht zijn uitgesloten:

  • motorbanden,

  • racebanden,

  • gecoverde banden,

  • spijkerbanden,

  • reservewielen,

  • off-road banden,

  • banden voor klassieke auto’s,

  • banden met een snelheidsindex lager dan 80 km/h,

  • voor auto’s met een eerste registratiedatum vóór 1990,

  • met een diameter beneden 10 inch of boven 25 inch.

Andere parameters worden bijgevoegd om te garanderen dat de producenten voor alle prestaties evenveel zorgen. Waarom? Elk model is een soort van compromis van prestaties. Lager rolweerstand kan de grip op nat wegdek verslechteren en hoger veiligheidsniveau tijdens regen kan hoger geluidsniveau veroorzaken. 

Bandenlabel

Het idee van een label is goed maar er zijn veel twijfels inzake het functioneren van de bepalingen in de praktijk. Prestaties op de labels zijn niet de enige belangrijke eigenschappen van een band en het is moeilijk te zeggen of ze inderdaad universeel verbeterd zullen worden. 

We hebben dus besloten om de labels nauwkeurig te bestuderen en mogelijke oplossingen te analyseren. Labels overtuigen consumenten om meer bewuste keuzes te maken tijdens de aankoop en ze mobiliseren producenten om producten van goede kwaliteit te creëren.

Veelgestelde vragen en antwoorden van de specialisten: 

1. Waarom worden bepaalde parameters op labels inbegrepen en andere niet?

Tomasz Mlodawski, Michelin Polen: Het belangrijkste doel van deze regeling was het milieu-aspect, namelijk de reductie van CO2-uitstoot en geluidsoverlast door de bewuste keuze van de bandenprestaties door kopers. Grip op nat wegdek werd toegevoegd bij het label omdat deze prestatie met de rolweerstand verbonden is. Het tweede cruciale doel was het economische aspect, het gaat er om de invoer van lage kwaliteitsproducten van landen buiten Europa te stoppen. Dat heeft een grote invloed op de productie van banden in Europa en daardoor ook op de werkgelegenheid. 

Banden

Justyna Banaszek, Goodyear Polen: Labels werden gecreëerd met een oog op de veiligheid van de gebruiker en de bescherming van het milieu. De parameters op het etiket zijn een gemiddelde en gedeeltelijke informatie dat de preliminaire beoordeling van een band mogelijk maakt. Producten worden daardoor gemotiveerd om hun producten verder te verbeteren. Er worden tenminste 50 parameters van elke Goodyear band getest voor ze verkocht wordt. Daardoor worden onze banden door hoge prestaties en veiligheid gekenmerkt. Op het label zijn maar 3 van deze parameters, die door EU vereist zijn, gepresenteerd. 

Przemyslaw Trzaskowski, Continental Banden Polen: De informatie op de label kan de preliminaire beoordeling van een band vergemakkelijken omdat er maar 3 geselecteerde criteria inbegrepen zijn. 

2. Zijn labels dezelfde voor alle maten van een bepaald model? 

Het is onmogelijk om een universeel model te produceren, dat in elke maat en voor elke auto even goed is. Sommige modellen tonen hun beste voordelen in de maten 14-15- en 16-inch terwijl andere deze voordelen tonen in de maten 13-14-15-inch. Het is erg moeilijk om banden te produceren met dezelfde prestaties in elke maat. Althans tot nu. Daarom hebben labels verschillende resultaten voor dezelfde modellen. Het hangt af van: maat, snelheidsindex, loadindex, bestemming (eerste uitrusting en vervanginsmarkt). Onder verkopers zijn er zogenaamde productcodes en labels toegewezen. 

Zie de banden markering voor een band Michelin Energy Saver in de maat 195/65R15: 

Bandenmaat, indexen en goedkeuringRolweerstandGrip op nat wegdekExtern geluid
195/65 R15 91 T, S1CB70dB
195/65 R15 91 T, MOBA70dB
195/65 R15 91 T, G1EA70dB
195/65 R15 91 H, S1CA70dB
195/65 R15 91 H, MOBA70dB
195/65 R15 91 H, AOCB70dB
195/65 R15 91 V, MOCA70dB

Symbolen S1, MO, G1, AO etc. zijn homologaties van bepaalde autoproducenten. Natuurlijk zijn er voorbeelden van banden, waar alle producten dezelfde markeringen in elke maat hebben (bijv. Michelin Primacy 3) - dat zijn banden die vanaf het begin met een oog op etiketten gemaakt worden. 

Beoordeling op labels worden aangepast op bepaalde maten, indexen en homologaties. Dat is een logische oplossing die er rekening houdt met de constructieverschillen tussen banden. Hierdoor kun je de band beter voor jouw auto aanpassen en een meer bewuste keuze maken.

3. Hoe kunnen verschillende banden met dezelfde klassen op de labels vergeleken worden? 

Tomasz Mlodawski, Michelin Polen: De situatie kan moeilijk zijn in het geval van winterbanden, soms kunnen budgetbanden betere resultaten krijgen dan premium merken! Bij zomerbanden met identieke parameters op het etiket, kan het verschil hierin liggen: 

  • behaalde kilometeres (kan zelfs het dubbele zijn) 

  • grip op droog wegdek

  • grip in bochten op droge en natte wegen (volgens EU regels moet de test van het remmen op een rechte weg uitgevoerd worden)

  • slijtage, onregelmatige vormen versnellen slijtage en daardoor ook de verhoging van het geluidsniveau

  • hoe snel rubbermengsels ouder worden

Om banden volledig te vergelijken en beoordelen worden tests van professionele, onafhankelijke organisaties handig: ADAC, TUV SUD Automotive, DEKRA, IDIADA. 

Justyna Banaszek, Goodyear Polen: Op de labels worden slechts drie parameters gepresenteerd en het is goed te weten dat er meestal ongeveer 15 parameters getest worden - door media of door consumentenorganisaties of onderzoeksinstellingen (bv. TÜV ,SÜD). Goodyear onderzoekt elke band op minimaal 50 parameters voordat ze op de markt komt. 

Producten die op het eerste gezicht zeer vergelijkbaar zijn, kunnen zich aanzienlijk onderscheiden. Bij de keuze van banden voor een auto moet er niet vergeten worden dat elke bestuurder verschillende rijstijl, auto, behoeften heeft en verschillende wegen en aantallen kilometers elk jaar aflegt. Bestuurders moeten dus meer dan drie parameters benaderen, wat zeker de moeite waard is om bij een erkende autoservice te onderzoeken.

4. Heeft de productielocatie van een band een invloed op de resultaten op labels? 

Twee banden in dezelfde maat, met dezelfde indexen, die op dezelfde markt bestemd zijn, maar in twee verschillende locaties geproduceerd worden, zullen dezelfde prestaties moeten garanderen. 

Toonaangevende producenten, met fabrieken over de hele wereld, zorgen ervoor dat de identiteit van hun producten bij verschillende fabrieken behouden wort. Verschillende beoordelingen vanwege een andere productieplaats zijn niet te verwachten

Dankzij de tegenwoordige productiemethode zit er geen verschil tussen banden in dezelfde maat, met dezelfde indexen, enz., ongeacht de plaats van de productie. 

Als je vier Michelin banden koopt, waarbij een paar in Rusland geproduceerd werd en het tweede paar in Frankrijk, hoef je niet bang te zijn voor verschillen - dit zijn identieke banden. 

Labels voor hetzelfde model van banden kunnen verschillende klassen hebben, afhankelijk van de bandenmaat, indexen en goedkeuring.

Labels voor hetzelfde model van banden kunnen verschillende klassen hebben, afhankelijk van de bandenmaat, indexen en goedkeuring.l.

5. Wat betekenen de op de labels getoonde prestaties voor bestuurders? 

Rolweerstand

Het heeft inderdaad invloed op het brandstofverbruik maar hoe lager de rolweerstand is, hoe slechter is het grip op nat wegdek. Elke bestuurder kan zelf beslissen en voor de prestaties kiezen die voor hem of haar het belangrijkst zijn. Het is goed te weten dat de rolweerstand alleen maar één van de factoren is, die het brandstofverbruik van de auto bepalen. 

Dit is te wijten aan de rijstijl, de bandenspanning, aanpassing aan de heersende weersomstandigheden, enz. Aan de andere kant is het grip op nat wegdek een cruciaal kenmerk voor de veiligheid op de weg.

Remmen op nat wegdek

Dat is een parameter dat een overzicht op het grip van een bepaalde band geeft. Uit onderzoek, dat door de Technische Universiteit in Dresden uitgevoerd werd, bleek dat 70% van ongevallen plaatsvinden op een nat wegdek. 

Daarom moet een goede band veilig zijn onder deze omstandigheden en labels moeten producenten motiveren om hun producten steeds te verbeteren. Hier is er echter ook een zwakte. In de schaal van labels staat ook de letter D maar geen enkele band voor een personenauto zal dit resultaat bereiken. Er is namelijk geen nummerwaarde voor deze klasse. 

In de praktijk kan het zo zijn dat een C klasse band vergelijkbare prestaties als een E klasse band zou krijgen. Zonder D klasse kunnen betere klasse banden van slechtere klasse banden onderscheiden worden. 

Winterbanden

De bedoeling is dat de banden van de A, B, C klassen (bevorderde banden) beter dan E of F banden zijn. Er bestaat geen G klasse in deze categorie - zulke banden zouden gevaarlijk zijn. Vergeet niet dat het verschil van een remweg tussen de beste en de slechtste klasse tot zelfs 18 meter kan oplopen en zelfs 4-5 meter kan een verschil maken tijdens het noodremmen voor bijv. een zebrapad. Hier moet rekening mee worden gehouden bij de aankoop van banden.

Extern geluid

Beoordelingen van de eerste twee categorieën worden door de letters A-G uitgedrukt. Het externe geluid wordt in decibel en in een grafisch vorm (geluidsgolven - maximaal drie) uitgedrukt. Het verschil tussen 75 dB en 72 dB kan bijv voor u onbelangrijk zijn. In feite betekent 3 dB verschil een halvering van het geluidsniveau. Het probleem is dat het interne geluid voor de bestuurder belangrijker is. Bij langere routes kan het ook de vermoeidheid beïnvloeden en daardoor ook de veiligheid. Informatie over labels mbt extern geluid is echter de uitvoering van het EU-beleid inzake milieubescherming.

De labels bevatten waardevolle informatie, maar ze zijn slechts een van de vele informatiebronnen die overwogen moeten worden voor de aankoop van banden. De makkelijkste manier om de beste keuze te maken is nog steeds het advies van een specialist. Je kunt ook artikelen lezen, resultaten van tests checken of beoordelingen van gebruikers lezen. Dat zal een volledig beeld van een band geven en u in staat stellen om de beste keuze te maken. Het remmen op nat wegdek is slechts een van de belangrijke veiliheidsprestaties.

6. Hoe zit het met de prestaties die op de label weggelaten worden? Hebben ze ook de invloed op de veiligheid? 

Parameters van de etiketten zijn wel belangrijk maar deze zijn niet de enige belangrijke parameters die bij de aankoop van banden overwogen moeten worden. Op de labels staat er geen informatie over eigenschappen zoals:

  • remmen op droog wegdek,

  • slijtvastheid,

  • bestuurbaarheid op nat wegdek,

  • rijcomfort (intern lawaai), 

  • weerstand tegen aquaplaning,

  • rubbermengsel (de aanwezigheid/afwezigheid van schadelijke aromatische oliën),

  • wintereigenschappen van banden

De veiligheid wordt door verschillende parameters beïnvloed waarmee er rekening gehouden wordt bij het ontwerpen van banden. De Duitse Vereniging van Service en Bandenproducenten (BRV) onderscheidde in totaal 11 van deze parameters. Motororganisaties (bv. ADAC) of autotijdschriften onderzoeken bij hun tests verschillende prestaties. Bij de aankoop van banden moet meer dan één veiligheidsparameter (van de label) benaderd worden. Vergeet niet dat alle parameters van de band belangrijk zijn en de rijveiligheid of kosten van het gebruik beïnvloeden. Daarbuiten is elke band is een compromis van allerlei prestaties.

7. Wat is het verschil tussen de labels op winter- en zomerbanden? 

Tomasz Mlodawski, Michelin Polen: Iedereen in de bandenindustrie is van dezelfde mening - het is een grote fout dat dezelfde beoordelingscriteria door de EU voor zowel winter- als voor zomerbanden gebruikt worden. Het moet benadrukt worden dat prestaties op de label van een winterband hun prestaties onder winterse omstandigheden helemaal niet voorstellen. Het geeft ook niet de eisen aan die voor zulke banden bestaan. 

ROLWEERSTAND: de beoordeling blijkt vanuit de metingen die volgens ISO-norm 2850w bij een temperatuur van +25 graden Celsius uitgevoerd worden; deze klasse kan dus de rolweerstand in de winter niet weerspiegelen. De winterband is zachter, dicht en diep gesneden en zijn loopvlakprofiel heeft een agressief uiterlijk. Zo’n band zou dus natuurlijk een grotere rolweerstand hebben. 

Remmen op nat wegdek: deze metingen worden ook bij plustemperaturen uitgevoerd. Zeer zachte rubbermengsels van winterbanden kunnen ook geen goede resultaten in plustemperaturen bereiken. 

Extern lawaai: winter- en zomer banden worden volgens dezelfde criteria in de temperatuur van +20 graden beoordeeld. Dat is ook niet representatief voor de winterse wegen die anders zijn dan die in de zomer. Resultaten die door winterbanden behaald worden zijn niet representatief voor zijn echte winterse prestaties. Onder koude winterweersomstandigheden is het gedrag van het rubbermengsel anders. 

Prestaties op de label dus rolweerstand, grip op nat wegdek bij plustemperaturen en geluidsemissie zijn niet de belangrijkste criteria bij de keuze van winterbanden. Bestuurders verwachten andere prestaties van winterbanden, zoals de grip op een koude weg, grip op sneeuw en ijs, tractie en stabiele bestuurbaarheid. 

De label op een winterband informeert over haar prestaties onder zomerse omstandigheden. Hieruit kan men de volgende conclusies trekken: het is niet goed om winterbanden in de zomer te gebruiken vanwege het hogere brandstofverbruik, het hogere geluidsniveau en de slechtere grip op nat wegdek in de zomer. Michelin Group begon al werken aan de wijziging van testvoorwaarden voor winterbanden en het invoeren van de nieuwe indeling van winterse prestaties op sneeuw en ijs. 

Justyna Banaszek, Goodyear Polen: Labels werden ontworpen om de eerste beoordeling van banden door consumenten/klanten te vergemakkelijken. Bij de aankoop van banden, ook winterbanden, het is goed om ook andere parameters checken dan de drie die door de EU aangewezen worden. In 2016 voorziet de Europese Unie een herziening van de regels inzake bandenlabels dus in de komende jaren kunnen we ervaringen verzamelen en de efficiëntie van nieuwe regels beoordelen.

8. Zullen andere prestaties slechter zijn ten koste van prestaties op de label? 

Tomasz Mlodawski, Michelin Polen: Het motto van de Michelin Group is een balans van prestaties. In de praktijk betekent dit dat we bij het ontwerpen van nieuwe producten geselecteerde prestaties verbeteren terwijl andere op hetzelfde niveau blijven. In het kader van labels worden onze nieuwe producten verbeterd op het gebied van de rolweerstand terwijl het grip op nat en droog wegdek en levensduur hetzelfde, indrukwekkende niveau blijven. 

Banden label

Justyna Banaszek, Goodyear Polen: Goodyear zorgt vooral voor de veiligheid van bestuurders bij het ontwerpen van een nieuwe band. Het is niet makkelijk om prestaties te verbeteren zonder bepaalde parameters te beïnvloeden. Dat is een vervelend en tijdrovend proces maar onze ingenieurs in innovatiecentra in Europa en VS werken intensief aan de beste en veiligste oplossingen. 

Przemyslaw Trzaskowski, Continental Banden Polen: Een band is een van de belangrijkste onderdelen in de auto, die de veiligheid van bestuurders en passagiers beïnvloedt. Daarom is het onze taak om vooral de veiligste banden met de meest evenwichtige prestaties te produceren en resultaten op etiketten zijn slechts een deel van gevolgen van onze acties. Tests van het bepaalde model van banden zullen niet herhaald worden als zijn structuur niet aanzienlijk veranderd wordt.

9. Hoe worden parameters op de labels door de producenten getest? 

Banden worden getest volgens de strenge onderzoeksmethoden.

In het geval van de rolweerstand klassen worden in twee fasen gegeven. 

  • De test wordt uitgevoerd op grond UN-ECE Reglement 117.02 - “Uniforme bepalingen voor de goedkeuring van banden wat rolgeluidemissies en grip op nat wegdek en/of rolweerstand betreft”. Deze regels zijn gebaseerd op de ISO 28580-norm. 

  • Om klassen toe te geven wordt eerder verkregen resultaat aangepast aan het EU-document 1235/2011 dat een bijlage van 1222/2009 is (REGLEMENT VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD (EG) nr. 1222/2009 van 25 november 2009 inzake de etikettering van banden met betrekking tot hun brandstofefficiëntie en andere essentiële parameters)

Wat betreft het grip op nat wegdek:

  • banden voor personenauto's (categorie C1) worden getest volgens de Verordening 228/2011 van de EU Commissie, 

  • Banden voor bestelwagens (C2) en vrachtwagens (C3) worden onderzocht door het bovengenoemde document 1235/2011 gebaseerd op de ISO 15222 standaard.

Extern geluid wordt bepaald volgens de werkwijze die in de ECE 117.02 inbegrepen wordt.

10. Zullen de labels van het bepaalde model elk jaar veranderen?

Als een bepaald model van de band bij de productie niet veranderd wordt (hier worden veranderingen bedoeld die prestaties zo zouden wijzigen dat daardoor andere klasse toegekend werd), is het niet noodzakelijk om tests nogmaals uit te voeren en nieuwe klasse toe te kennen. De producenten zijn verplicht om periodiek aanvankelijk toegekende klasse te bevestigen. De band kan tijdens de controle door autoriteiten van een van de lidstaten geen slechtere resultaat krijgen dan tijdens de certificering.

11. Op welke de banden zijn er geen labels? 

Alle banden die na 30 juni 2012 geproduceerd zijn moeten labels hebben (er zijn natuurlijk uitzonderingen: spijkerbanden, coverbanden, professionele banden, off-road, thuiskomers, met een snelheidsindex beneden 80 km/u, met diameter beneden 20 inch of boven 25 inch). 

Banden die vóór juli 2012 geproduceerd zijn kunnen zonder labels verkocht worden. Helaas hebben veel Chinese banden geen labels maar de controle en handhaving is moeilijk in dit geval. We waarschuwen tegen de aankoop van dergelijke banden. 

Producten uit China zijn van wisselende kwaliteit - beter en slechter. Een Chinese band met een label moet aan de Europese eisen inzake veiligheid en milieubescherming voldoen. Het product zonder de vereiste markeringen, afkomstig van een onbekende bron kan gevaarlijk zijn (productiefout, giftig rubbermengsel, enz.). Daarom raden we aan om banden alleen van betrouwbare verkopers te kopen die volgens de regels zullen overgaan.

Japans label

Japans label

Labels uit Zuid-Korea

Labels uit Zuid-Korea

12. Waarom is er geen D klasse op de labels van personenauto’s? 

Tomasz Mlodawski, Michelin Polen: Aantal klassen en het gebruik van de lege D klasse wordt opgelegd door het Europese Parlement. EU heeft een zodanige oplossing ook bij de huishoudelijke apparatuur getest. De lege D klasse zal het verschil tussen betere en slechtere klassen vergroten. Het doel daarvan is om het bewustzijn van de koper te verhogen en hem op de aankoop van betere producten te richten. 

Justyna Banaszek, Goodyear Polen: Categorie “D” is leeg in het geval van banden voor personenauto’s. Dat betreft zowel rolweerstand zoals natte grip. Volgens het EU reglement nr.1222/2009 zijn hieraan geen waarden aangepast.

Przemyslaw Trzaskowski, Continental Banden Polen: Het EU reglement gaf geen waarde aan de categorie D van brandstofefficiëntie en grip op nat wegdek. Op deze manier worden banden met betere prestaties van slechtere banden onderscheiden.

13. Hoe kunnen resultaten van bandentests met labels vergeleken worden? 

Labels verzwakte niet de positie van onafhankelijke ADAC of andere bandentests. Hun belang is zelfs gegroeid, omdat ze niet alleen ontbrekende informatie over andere prestaties doorgeven maar ze zijn ook een hulpmiddel om de informatie op het etiket te verifiëren. 

De beste keuze bij de aankoop van banden kan gemaakt worden als er informatie van verschillende bronnen wordt getrokken: labels, bandentests, beoordelingen van andere gebruikers, overleg met de verkoper.

14. Zijn de prijzen van de banden door labels verhoogd? 

Tomasz Mlodawski, Michelin Polen: Onder de belangrijkste bandenfabrikanten zullen labels geen extra kosten genereren - deze prestaties werden sowieso gemeten, maar voorheen niet gepubliceerd. Voor minder bekende en economische merken kunnen etiketten wel invloed op de prijzen hebben. Het introduceren van labels zal zeker concurrentie tussen producenten op dit gebied veroorzaken en daardoor uitgaven op ontwikkelings- en onderzoekscentra vergroten. 

Justyna Banaszek, Goodyear Polen: De prijs van banden wordt beïnvloed door een aantal factoren, o.a. de kosten van grondstoffen op de wereldmarkt, beschikbaarheid en prijs van aardolieproducten, valutaschommelingen, enz. De bestedingen in verband met de verplichte bandenetikettering in de EU zijn alleen de prijs componenten, net zoals investeringen in nieuwe technologieën en innovatieve oplossingen. 

Przemyslaw Trzaskowski, Continental Banden Polen: Ons bedrijf blijft investeren in onderzoek en ontwikkeling naar nieuwe technologieën. We hebben een van de meest moderne R&D-centra van Europa. In juni 2012 hebben we voor een bedrag van 1,4 miljoen euro hebben we een modern CT-scanner aangeschaft, zodat we onze banden nog nauwkeuriger kunnen scannen. Voordat een nieuw product op de markt komt, wordt dit altijd grondig gecontroleerd en getest op het gebied van rolweerstand, geluidsemissie, remmen op verschillende wegdekken en veel andere parameters. Het introduceren van labels zal de prijzen van onze producten niet beïnvloeden. 

De verplichte etikettering is een extra belasting voor producenten en distributeurs, maar het heeft geen significante invloed op de prijzen. De prijs blijft steeds een belangrijk middel om klanten te overwinnen, vooral binnen de budgetklasse. Labels zijn met kosten verbonden maar ze zijn niet zo groot dat ze de stijging van prijzen beïnvloeden.

15. Labels op banden voor vrachtwagens 

Vrachtwagenbanden zijn onderverdeeld in verschillende soorten, naargelang hun verschillende bestemming:

  • langeafstandsvervoer - goederentransport met een trekker en aanhanger op lange afstanden, vooral op autosnelwegen, met een constante snelheid en met weinig bochten. Chauffeurs waarderen vooral de lage rolweerstand en de kortere remweg op nat wegdek tijdens dit soort vervoer. De prestaties op de huidige EU-labels zijn zeer bruikbaar bij de keuze van banden voor het langeafstandsvervoer. 

  • regionaal vervoer en distributie - het vervoer op middellange en lange afstanden en met veelvuldige stopplaatsen. In het stadsverkeer wordt de band steeds aan zijdelingse krachten en het rijden op beschadigde wegdekken blootgesteld. Voor een regionaal transport en distributie worden voertuigen in verschillende configuraties gebruikt. Banden voor dit soort vervoer moeten tegen een hoge kilometerstand en beschadigingen bestendig zijn en zullen het liefst all season banden zijn. Pas daarna wordt de grip op nat wegdek en de efficiëntie van een band van belang. Een zeer belangrijk aspect is de levensduur van de band en mogelijkheid om haar te coveren. Hieruit blijkt dat labels op deze banden geven aan weinig nuttige informatie. 

  • gemengd transport en constructie - verschillend configuratie, het rijden op korte en middellange afstanden, ongeveer 10% van het vervoer gebeurt op onverharde wegen en onder moeilijke omstandigheden. De belangrijkste prestaties van zulke banden zijn: aanpassing aan het rijden op zachte grond, lange levensduur (banden voor betonmengmachines en kiepwagens). De tractie op onverharde wegen is zeer belangrijk, net zoals kilometerstand en mogelijkheid tot herprofilering. Informatie op het label over het remmen op nat wegdek is wel nuttig maar andere prestaties zoals rolweerstand of geluidsniveau zijn niet van belang.

Transport label

  • stadsvervoer en lokaal vervoer - voortdurend stoppen, het rijden met lage en middelmatige snelheden. Zijwanden worden vaak gescheurd, doordat dwarskrachten de banden beïnvloeden. Er is vaak een maximumkoppel, vooral in hybride voertuigen en banden van stadsvoertuigen worden vaak gebruikt met variabele belastingen. De belangrijkste parameters van banden voor dit vervoer zijn: lange levensduur en bestendigheid tegen beschadigingen, de grip op nat wegdek of herprofileren zijn minder belangrijk. Bij de keuze van deze banden alleen twee parameters van labels zijn belangrijk - de grip en het geluidsniveau (omdat ze in het stadsverkeer gebruikt worden). 

  • winter vervoer - kan worden geassocieerd met een zeer lage grip. Omstandigheden op wegen zijn afwisselend: nat, droog, besneeuw, ijzig, voor dit vervoer worden alle soorten voertuigen gebruikt. Banden die in dit vervoer gebruikt worden, moeten door de goede tractie en goede grip op sneeuw en ijs gekenmerkt worden. De mogelijkheid om herprofileren is ook belangrijk, net zoals de grip op nat wegdek, levensduur en brandstofverbruik. Echter, de belangrijkste parameter voor producenten is de tractie. Twee van de drie prestaties op labels zijn dus nuttig bij de keuze van zulke banden.

De beschreven situatie toont weer aan dat labels zullen alleen een van veel informatiebronnen voor de klant zijn, maar nooit de enige. Een niet bewuste klant kan het product kiezen dat op basis van de label lijkt goed te zijn. Daarna kan toch blijken dat dit model niet goed genoeg is ten opzichte van prestaties die cruciaal voor deze bestuurder zijn (afhankelijk van het soort transport). Het is goed te weten dat labels geen informatie over de winterse prestaties geven. Bestuurders moeten dus zorgvuldig zijn bij de keuze van banden voor het meest veeleisende seizoen.

Samenvatting

Bij het kopen van een koelkast, moet er niet alleen op het label gekeken worden. Om volledig tevreden met het gekochte product te zijn, moet er ook naar andere parameters gekeken worden. 

Het is niet anders met banden. 

Labels moeten fabrikanten motiveren om banden te produceren met alle goede prestaties. Ondanks het feit dat de banden van jaar tot jaar steeds beter worden, er is nog steeds een lange weg te gaan voor de ideale staat. Labels op banden zullen voorzichtig benaderd worden.

Zoals professor Egon-Christian von Glasner, voorzitter van de Europese Vereniging voor het Onderzoek en de Analyse van Ongevallen bemerkt: "Eerst zie je de groene letter “A” op de band, die je van koelkasten kent en je denkt dat je een goede band koopt. Echter, het aantal goedkope banden, dat milieuvriendelijk is, is zeer beperkt, maar dat weet je niet. In het slechtste geval, koop je een band die niet jouw auto met de kortste remweg op nat wegdek laten stoppen. Voor alle duidelijkheid: een band garandeert brandstofefficiëntie als de rolweerstand laag is. Hoe lager de rolweerstand is, hoe slechter het gedrag van de band op een nat wegdek.”

Labels zouden alleen als indicatief moeten worden beschouwd. De beslissing zou meer bewust zijn na het lezen van resultaten van bandentests, beoordelingen van andere bestuurders en na het overleg met de verkoper. 


snelheidsindex