Het moment is gekomen om de banden van je auto te wisselen. Daarbij ook het eeuwige dilemma: nieuwe of gebruikte? Advertenties op marktplaatsen zijn aantrekkelijk. Overal komen we unieke aanbiedingen en uitverkopen tegen, die binnen de kortste keren uitverkocht zijn. En eerlijke verkopers loven hun gebruikte banden en schrijven dat ze "als nieuw" zijn. Je denkt dan bij jezelf dat het een zonde zou zijn ze niet te kopen, zeker als de veiling al over een uurtje sluit! Feit is, de keuze is aan jou, maar houd je ook rekening met de veiligheid als je je laat leiden door de besparingen? Als je denk dat er geen alternatief voor een besparing is, dan heb je het mis! We hebben een gids gemaakt, die kan helpen om de juiste beslissing te nemen. Dankzij dit overtuig je je ervan dat nieuwe banden niet altijd te duur zijn en dat gebruikte banden niet altijd voordelig!

Tijd voor de wissel, wanneer is een band versleten?

Bij de bandenwissel laten wij ons meestal leiden door de seizoenen van het jaar. Als de winter eindigt, neem je zomerbanden en als er een einde is aan de hoge temperaturen ga je terug naar de winterbanden. Eigenlijk hoort de aanleiding van de bandenwissel verbonden te zijn aan de mate van slijtage. Je bent namelijk niet altijd in staat om een seizoen uit te rijden op een set banden.

Wat hoort je aan te zetten tot het vervangen van de banden? Alle onregelmatigheden, blaasjes en barsten die tijdens het gebruik ontstaan horen jouw aandacht te trekken. Deze verschijnselen kunnen ook het gevolg zijn van onjuiste montage of verkeerde bandenkeuze. Dergelijke veranderingen wijzen op beschadigingen van de bouw van het rubber, waardoor het vervangen van de band noodzakelijk is in verband met de veiligheid. Soms verschijnen deze beschadigingen tijdens het rijden: de auto spoort dan bijvoorbeeld niet meer of het stuur begint te trillen. Om dit te voorkomen, moet van tijd tot tijd de technische staat van de banden gecontroleerd worden om zeker te zijn, dat jij en de passagiers die je vervoert veilig zijn.

Om dit beter te begrijpen, stel je je maar eens het scenario voor dat zo'n band explodeert bij een snelheid van meer dan 100 km/uur.

Zo ziet een band eruit, die niet meer geschikt is voor gebruik. De bult is niet groot, maar het kan betekenen dat de interne constructie van de band ernstig beschadigd is.

Zo ziet een band eruit, die niet meer geschikt is voor gebruik. De bult is niet groot, maar het kan betekenen dat de interne constructie van de band ernstig beschadigd is.

Een waarschuwing kunnen ook alle minibarsten en zichtbare brosheid van het rubber zijn. Ondanks dat dit niet direct tot een verlies aan luchtdruk kan leiden, is er geen garantie dat je veilig bent. Zulke beschadigingen ontstaan door onjuiste opslag van de band of door veroudering. Bandenfabrikanten adviseren banden te vervangen na 5 tot 6 jaar na aanschaf, zelfs als het profiel meer dan 1,6 mm is. Als er scheuren in de banden van je eigen auto zitten, twijfel dan niet en vervang ze voor nieuwe. Rubber met zulke beschadigingen verliest zijn positieve eigenschappen. De grip en tractie op nat wegdek en in de bochten verslechtert dan aanzienlijk.

Zo ziet een band eruit, die niet meer geschikt is voor gebruik.

Zo ziet een band eruit, die niet meer geschikt is voor gebruik.

Als het loopvlak van uw band loslaat of als er stukjes rubber ontbreken, dien je meteen te denken aan het vervangen van de band voor een nieuwe. Een dergelijke slijtage kan niet gerepareerd worden. Door de band verder te gebruiken loop je nog meer risico.

Een andere waarschuwing is ongelijke slijtage van de band. Afhankelijk van de mate van beschadiging merk je een ongebalanceerd wiel of onjuiste luchtdruk in de band.

Slijtage in het midden van de band. De aanleiding hiervoor kan een hoge luchtdruk of agressief rijgedrag zijn.

Slijtage in het midden van de band. De aanleiding hiervoor kan een hoge luchtdruk of agressief rijgedrag zijn.


Slijtage aan de zijkanten van de band. De aanleiding hiervoor kan een lage luchtdruk of hoge snelheden in bochten zijn.

Slijtage aan de zijkanten van de band. De aanleiding hiervoor kan een lage luchtdruk of hoge snelheden in bochten zijn.

Het profiel is medeverantwoordelijk voor hoge prestaties, grip en voorkomt het slippen van de auto. Wat als je een van deze eigenschappen verliest door achterstallig onderhoud?

Dit zijn slechts enkele beschadigingen waarop je alert moet zijn. Om je op de hoogte te houden, hebben wij een korte instructiefilm gemaakt die de keuze voor een bandenwissel makkelijk maakt.

Sleutelwoord: prijs

Als we beslissen alle banden van de auto te vervangen, begint vaak eerst een marktonderzoek. In het vizier hebben we aanbiedingen, kortingen en koopjes. Verkopers verleiden ons met mooie aanbiedingen en suggereren enorme voordelen. Het sleutelwoord is prijs, die voor wonderen kan zorgen. We verbeelden ons meteen de voordelen: een set Premium gebruikte banden als "Nieuw". De kant-en-klare aanbiedingen van tweedehands banden zorgen er vaak voor dat je het slachtoffer wordt van deze koopjes. Het kan namelijk plotseling blijken dat de geprezen band wegglijdt bij regen of dat bij een noodstop de remweg zo lang is dat je je kapot zweet. Dan is het deze keer gelukkig niet tot een ongeluk gekomen, maar wil je eigenlijk wel zo'n risico lopen?

De checklist bij de aankoop van banden in de tweedehandsmarkt is erg lang. Het beste is je te laten adviseren door een specialist, die in staat is voor de leek de verborgen gebreken aan te wijzen.

Dit te controleren bij aankoop van gebruikte banden:

Leeftijd. Elke band "vertelt" hoe oud hij is dankzij speciale markeringen op de wang van de band. Dankzij dit kan je te weten komen of bepaalde eigenschappen niet verloren zijn gegaan en wanneer de band gemaakt is. De levensduur van banden waarin alle eigenschappen behouden blijven, wordt geschat op 5 tot 6 jaar. Kijk daarom naar de leeftijd van de band als je een perfect exemplaar vindt met ideaal profiel. Het kan namelijk zijn dat het uiterlijk niet alles is, het zit hem in de details. Bij een band die ouder is dan de aanbevolen levensduur zal het rubber niet meer dezelfde eigenschappen hebben. Als je dit onderschat, moet je ook meteen de mindere rijeigenschappen accepteren die de verkeersveiligheid horen te garanderen.

De productiedatum op de zijkant van de band toont je de leeftijd.

De productiedatum op de zijkant van de band toont je de leeftijd.

Slijtage. Volgens de wet is de minimale profieldiepte bepaald middels de slijtage-indicator TWI. Als je deze niet hebt, moet je de waarde 1,6mm aanhouden. Toch zal zo'n band die door de wet toegestaan is het moeilijk hebben in lastige weesomstandigheden (sneeuw, natte sneeuw, water).

TWI-indicator op de band

TWI-indicator op de band

In het geval van gebruikte winterbanden hoort het profiel niet minder dan 4 mm te zijn. Dit is een voorwaarde om te voorkomen dat het voertuig oncontroleerbaar raakt op sneeuw en ijs. Let ook op de lamellen in het profiel. Het rubber van een goede winterband is zacht.

Wat bij zomerbanden belangrijk is, is dat het regenwater effectief door het profiel wordt afgevoerd. Dit is een voorwaarde bij regen wanneer het risico van aquaplaning groot is. Om dit te voorkomen, moet je opletten dat het profiel niet minder dan 3mm is en dat je het rubber van de band niet met de hand kunt indrukken.

Profieldiepte

Grip op nat wegdek

8 mm - nieuwe band

100% garantie

4 mm - gebruikte band

65%

1,6 mm - gebruikte band

40%

Deze waarden worden algemeen beschouwd, maar moeten de alertheid van de chauffeur die veilig wilt rijden zeker niet verminderen. Een investering in nieuwe banden garandeert een betere grip en controle over het voertuig op nat wegdek.

Gebruiksperiode. In dit geval is het woord "als nieuw" bij de aanbieding van een gebruikte band geen goede omschrijving. Verkopers hebben hun manieren om zulke wonderen te verkopen. Dit zijn vaak jonge banden met ruim voldoende profiel. De rijstijl van elke bestuurder is anders en dit is meestal zichtbaar op de band. Het kan zelfs leiden tot schade aan de band of ongelijkmatige slijtage van het loopvlak. In dit geval zal de aankoop van deze gebruikte banden ons voorzien van extra "attracties" in de vorm van trillingen en lawaai. Om zulke verrassingen te voorkomen, moet je de gebruikte banden voor aanschaf eerst goed bekijken en met de hand controleren. Of anders afzien van de aankoop en kiezen voor goedkope nieuwe banden.

Welke banden zitten in een set. Het wordt aangeraden om dezelfde banden per as te plaatsen. Dit betekent: hetzelfde merk, profieldiepte, maat en soort rubber. Dit is het uitgangspunt voor de verkeersveiligheid. Het kan zijn dat een set gebruikte banden bestaat uit reservewielen van verschillende auto's. Dit lijkt misschien vreemd, maar vaak worden sets op deze manier verkocht, waarbij de nadelen worden verborgen in de aanbieding. 

Ze zien er als nieuw uit, maar... Soms proberen oneerlijke verkopers geld te verdienen met banden die niet geschikt voor gebruikt zijn. Ze verkopen afgedankte banden van de fabriek of van autowrakken die er nog als nieuw uitzien. Je kan de gebreken dan niet met het blote oog zien, maar hebben toch een aanzienlijke invloed op het rijgedrag van de auto. Het kan plotseling blijken dat een gebrek wordt ontdekt waardoor de banden meteen weggegooid moeten worden.

De auto kan waarschijnlijk naar de sloop, maar het is onbekend wat er gaat gebeuren met de banden.

De auto kan waarschijnlijk naar de sloop, maar het is onbekend wat er gaat gebeuren met de banden.

Gunstige prijs, garantie, zekerheid - goedkope nieuwe banden

Misschien laat je je bij de aankoop van banden leiden door een specifiek merk, model of misschien wel door de prijs. Het profiel moet modern zijn, met perfecte eigenschappen op nat wegdek en met een korte remweg. Hierbij mag hij niet te duur zijn. Deze kenmerken gebruiken producenten in hun advertenties, maar alleen voor nieuwe banden. Als je zulke tweedehandsbanden vindt, heb je echt geluk. Dan moet je jezelf de vraag stellen wat je eigenlijk eist van de banden waarmee je rijdt? Het is afhankelijk van jezelf of je tot de groep mensen behoort die kiest voor goedkope oplossingen of voor nieuwe dingen. Het alternatief tussen deze twee mogelijkheden is de keuze voor producenten die nieuwe, maar goedkopere banden verkopen. Je kan dan alle eigenschappen testen die de fabrikant adverteert. Bovendien krijg je garantie op het product, die onnodige kosten voorkomt en je gaat niet failliet van de prijs. 

Mocht je desondanks denken dat het voordeliger is om gebruikte banden te gebruiken, bekijk dan onderstaand overzicht of je niets over het hoofd hebt gezien:

AANKOOP van gebruikte banden - Vergelijking van voor- en nadelen.

+

-

Tegenwoordig zijn er internetwinkels waar je de gebruikte banden kan kopen. Je hoeft je huis niet uit.

Pakketzendingen is de makkelijkste manier om schade aan de banden te verbergen. Gebruikte banden moet je eerst bekijken, zodat je geen kat in de zak koopt. 

Prijs - een set van 4 gebruikte banden kost soms evenveel als 1 nieuwe band.

Geldverspilling zonder mogelijkheid om de producten terug te sturen.

 

Verborgen gebreken, die op het eerste gezicht niet te zien zijn.

 

Geen garantie.

 

De eigenschappen van de band zijn alleen bij nieuwe banden 100% juist.

Vergeet niet dat een goede band net zo is als een comfortabele schoen - des te beter passend, des te verder kom je ermee! Vervang je banden voor nieuwe en vertrouw de specialisten in deze branche!