Markeringen M+S en 3PMSF op de band. Hoe kun je checken of het model geschikt is voor het winterseizoen?

  • Auteur: BANDEN-OPONEO.BE

Het is goed om vroeg te beginnen om het winterseizoen voor te bereiden.

De keuze van de juiste band kan veeleisend en tijdrovend zijn. Lees ons artikel en zie wat het belangrijkst is bij de keuze van het optimale model. 
Wat betekent M+S en 3PMSF op de band en welke waarde hebben deze symbolen voor jouw veiligheid.

Om ongelukken te voorkomen is het goed om de juiste banden te kopen.

Om ongelukken te voorkomen is het goed om de juiste banden te kopen.

Het gebrek aan correcte standaarden van markeringen kan soms vervelend zijn.  Het onderscheid tussen de modellen voor verschillende seizoenen was lastig voor bestuurders gedurende vele jaren. De situatie verbeterde toen in 2012 de Europese Unie en UN regelingen inzake winterbanden introduceerden.

Een groot deel van bestuurders weet niet hoe symbolen op banden te lezen en te checken of een bepaalde band geschikt voor winterweersomstandigheden is.

Hoe kun je een band voor wintergebruik herkennen?

We verwachten een garantie van veiligheid zelf onder moeilijkste omstandigheden, wanneer er sneeuw en ijs op de weg ligt. Tot de belangrijke eigenschappen behoren het makkelijke starten en het gedrag in de bochten en het remmen onder moeilijke omstandigheden is cruciaal. 

Het effectief stoppen van het bewegende voertuig is de beste indicator van de kwaliteit van banden.  Bovendien, is deze parameter relatief makkelijk te controleren en garandeert een hoge betrouwbaarheid en herhaalbaarheid van de metingen.

In de winter worden banden onder extreme omstandigheden beproefd.

In de winter worden banden onder extreme omstandigheden beproefd.

Kan M+S onder alle omstandigheden goed presteren?

Het antwoord is: niet noodzakelijk

Wat betekent dus M+S op banden?  Mud + Snow, oftewel modder en sneeuw, is slechts een verklaring van de producent dat zijn product in de sneeuw beter werkt dan het gewone model.  Dit kan misleiden.Bij de aankoop van banden moet je je ervan bewust zijn dat het symbool M+S aanwezig is op alle modellen van winterbanden, maar niet alle banden met dit symbool wintereigenschappen bezitten (zie onderstaande foto).

We vinden de M+S markering ook op sommige vierseizoenenbanden. Het wordt ook gebruikt in modellen die voor de Amerikaanse markt bestemd zijn, hoewel ze niet met de behoeften van bestuurders in het winterseizoen overeenkomen.

In principe hebben de M+S banden een zeer zacht rubbermengsel en hun loopvlakprofiel wordt van meer lamellen voorzien, zodat dit model beter op een besneeuwde weg kan presteren.  Helaas wordt dit niet geverifieerd door gestandaardiseerde tests en kan daardoor misleidend zijn.

Alle winterbanden hebben M+S maar niet alle M+S banden zijn winterbanden.  (Onderschrift onder een foto)

Alle winterbanden hebben M+S maar niet alle M+S banden zijn winterbanden.  (Onderschrift onder een foto)

Moeten we alleen op de beoordeling van de producent rekenen?  Wat is 3PMSF?

Met het oog op alle bestuurders wordt een markering 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) vastgesteld, dus het makkelijk herkenbare symbool van een sneeuwvlok op de achtergrond van de drie pieken. Dat is het enige element dat feitelijke wintereigenschappen van een band bevestigt.

Modellen met deze markering zijn geschikt voor het veeleisende weer en ze verliezen hun eigenschappen niet bij temperaturen onder nul.  De gestandaardiseerde en door EU autoriteiten gecontroleerde teken 3PMSF is de garantie dat het product aan de voorwaarden van de strenge tests voldoet en is geschikt voor het gebruik onder extreme weersomstandigheden.

LET OP! 

Waarschijnlijk vraag je je af waarom we zo vaak in dit artikel termen “band voor winterweersomstandigheden” of “band met wintereigenschappen” in plaats van “winterband” gebruiken...   

Dat is omdat 3PMSF een symbool is dat niet alleen op winterbanden staat maar ook op sommige all season banden die aan bepaalde eisen voor de grip op sneeuw voldoen.

Wat moet het concern doen zodat zijn band een symbool 3PMSF kan hebben?

Elke producent moet een band in de strenge tests testen voordat hij een 3PMSF op de zijkant kan plaatsen.  Volgens de wijzigingen in de verordening EKG UN worden bepaalde prestaties op sneeuw van winterproducten vereist.  Er wordt vooral op het remmen en de tractie getest.

Een geavanceerde ISO-test controleert hoe een band op besneeuwde of bevroren wegen reageert. De band van de producent wordt met een referentiemodel vergeleken, het resultaat moet 25% beter zijn dan het resultaat van het referentiemodel in tenminste zes van de tien testen.

Het rijden in de winter is niet gemakkelijk en daarom is het goed om je auto van de juiste banden voorzien.

Het rijden in de winter is niet gemakkelijk en daarom is het goed om je auto van de juiste banden voorzien.

Onder welke voorwaarden wordt de band getest?

De test moet op een vlakke weg met samengepakte sneeuw uitgevoerd worden, de maximale helling is 2 graden. De weg moet een geschikte lengte en breedte hebben. De sneeuwlaag moet zijn samengesteld uit:

  • sterk samengepakte onderlaag, tenminste 3 cm dik, 

  • oppervlaktelaag, tenminste 2 cm dik

Tijdens de proef moet de temperatuur van de lucht op 1 meter boven de grond tussen -2 °C en -15 °C zijn en de temperatuur van de sneeuw, gemeten op een diepte van ongeveer 1 cm, moet tussen 4 °C en -15 °C zijn. Het wordt aanbevolen om sterke wind, zonlicht en veranderingen in de vochtigheidsgraad tijdens de test te vermijden.

De band die voor winterse omstandigheden ontworpen wordt moet aan bepaalde eisen voldoen.

De band die voor winterse omstandigheden ontworpen wordt moet aan bepaalde eisen voldoen.

Alleen een gecertificeerd product kan met het 3PMSF gemarkeerd worden en een veilige keuze voor de veeleisende winterperiode zijn.

Hoe worden de testresultaten geïnterpreteerd?

Het product kan geschikt worden geacht voor gebruik onder zware omstandigheden alleen als het een hogere grip index dan het referentieproduct heeft:

Index van de grip op sneeuw

De grip index kan ook door de meetmethode van tractie op sneeuw bepaald worden.  In dit geval dient de band een index van 1,10 krijgen, dus ze moet 10% beter zijn dan het referentieproduct.

Helaas zijn de specifieke testresultaten niet bekendgemaakt dus we weten niet welke modellen zich als de beste toonde tijdens het verkrijgen van de winter goedkeuring.  De visie op de prestaties van de banden kunnen tests geven die door autoorganisaties en mototijdschriften uitgevoerd worden.

De winter is een uitdagende tijd voor een auto

De winter is een uitdagende tijd voor een auto

M+S band heeft dus een andere bestemming dan typische modellen die voor de winter ontworpen worden.  We moeten ons laten leiden door het sneeuwvlok symbool op de achtergrond van de drie pieken. Alleen 3PMSF garandeert de aanpassing van banden voor de veeleisende winterse omstandigheden.

Welke banden voor de winter zullen een goede aankoop zijn?

Met het oog op meer vertrouwen en veiligheid in de sneeuw en bij lage temperaturen, kies banden met markeringen 3PMSF.

In principe hebben alle wintermodellen en sommige hoge klasse all season producten (bv. Kleber Quadraxer, Goodyear VectorSeasons), die door grote producenten ontworpen en in Europa verkocht worden, zowel M+S zoals 3PMSF.

M+S modellen van de Amerikaanse markt zijn een uitzondering, net zoals onbekende Aziatische producten (behalve deze bestoonde ook Aziatische merken met hoge kwaliteit) en zeer oude banden (ouder dan tien jaar) - deze producenten zullen we zeker afraden.

Wat vindt u van dit artikel?
Beoordeel ons

Dank u wel
Plaats uw opmerking
(Pas op! De inhoud van de geplaatste berichten worden gemodereerd.)