Zomer- of all season banden (vierseizoensbanden)? Wat kun je het beste kiezen? Als je nog steeds twijfelt welk type banden je moet kiezen, kan dit artikel je helpen een beslissing te nemen. Bekijk welke optie voor jou de beste is.

Zomerbanden

Zomerbanden zijn bedoeld voor weersomstandigheden die zich voordoen van de lente t/m de herfst. De buitentemperatuur is bepalend voor het moment waarop zomerbanden gemonteerd worden. Als de temperatuur onder de 7 graden zakt, dan verliezen deze banden hun grip.

All Season banden

All season banden, ook wel universele banden genoemd, beschikken over een combinatie van eigenschappen van zomer- en winterbanden. Het samenvoegen van deze eigenschappen in één seizoensband is een grote uitdaging. Er wordt wel beweerd dat de kunst van het maken van banden draait om het vinden van de juiste compromissen, zodat aan de verwachtingen van de gebruikers wordt voldaan. Dat wordt lastiger naarmate er met meer verschillende weersomstandigheden rekening moet worden gehouden.

Links een vierseizoenenband, rechts een zomerband.

Links een vierseizoenenband, rechts een zomerband.

Zomer- of All season banden? Verschillen en overeenkomsten

Zomer- en all season banden verschillen qua bandenprofiel, de rubbersamenstelling en de vorm. Het loopvlak van een all season band heeft een groot aantal lamellen. Deze zorgen voor een betere grip in de sneeuw. 's Zomers is dat grote aantal lamellen juist nadelig voor de stijfheid van de band. Dit heeft vervolgens een negatieve invloed op de grip, de remweg en de tractie, zowel op droog als nat wegdek. Zowel bij vierseizoenen- als zomerbanden worden drie soorten loopvlakken gebruikt: symmetrisch, asymmetrisch en directioneel.

Bij directionele loopvlakken voor all season banden zijn de functies van de afzonderlijke delen van het loopvlak duidelijk gescheiden. De schouder heeft minder lamellen, speciaal voor rijden in de zomer. De voorkant, oftewel het centrale deel van het loopvlak, bevat meer lamellen, voor het rijden in winterse omstandigheden.

De asymmetrische profielen van 4-seizoensbanden bevatten onderdelen voor zomerse en winterse wegomstandigheden. Vaak zie je dat aan de twee verschillende zijden van het loopvlak: de zomer- en de winterzijde. De winterzijde zit meestal aan de binnenkant.

Een vierseizoenenband met duidelijke verdeling in een winterdeel (binnenzijde) en zomerdeel (buitenzijde) op het loopvlak.

Een vierseizoenenband met duidelijke verdeling in een winterdeel (binnenzijde) en zomerdeel (buitenzijde) op het loopvlak.

De rubbermengsels die worden gebruikt in all season banden worden zo gemaakt dat ze bij alle temperaturen acceptabele prestaties leveren. Het rubber van een zomerband kent geen compromis en moet presteren bij temperaturen boven de 7 graden. Daarom kunnen all season banden bij stijgende temperaturen niet dezelfde prestaties leveren als zomerbanden.

De band contour is de omtrek van het loopvlak. Deze zie je als je aan de voorkant naar het loopvlak kijkt. De band contour bepaalt het contact met het wegdek en daarom is de grootte van de contour zeer bepalend voor de grip van de banden.

De contour van een zomerband is rond, zodat de band bij zomers weer een lage rolweerstand en hoge grip heeft. De contour van all season banden is massiever en hoekiger van vorm, zoals bij winterbanden. De massieve schouders zorgen voor goede grip bij winters weer, maar zorgen in de zomer voor snellere slijtage van het loopvlak en een hoger brandstofverbruik.

Hoe zijn zomer- en all season banden gemarkeerd?

Zomerbanden hebben geen speciale markering voor het seizoen waarvoor ze bestemd zijn.

Op all season banden staat als markering het symbool M+S („mud and snow”, oftewel modder en sneeuw). Deze markering wordt gebruikt op all season banden die in Amerika worden gemaakt. In Europa lijken seizoenenbanden meer op winter modellen en hebben ze vaak een pictogram van drie bergtoppen en een sneeuwvlokje (3PMSF). Naast deze symbolen staat op een vierseizoenenband vaak het opschrift ALL SEASON. Het komt voor dat fabrikanten extra grafische symbolen gebruiken om aan te duiden dat de band het hele jaar door kan worden gebruikt, in wisselende weersomstandigheden.

Markeringen die voorkomen op vierseizoenenbanden.

Markeringen die voorkomen op vierseizoenenbanden.

Zomer- of all season bandenin tests

All season banden worden vaak vergeleken met winterbanden, maar minder vaak met zomerbanden. Uit de verrichte tests (bijv. van ADAC of Autobild) blijkt dat all season banden slechter scoren dan goed beoordeelde zomer- of winterbanden. Goede all season banden scoren echter wel beter dan de goedkoopste zomer- of winterbanden.

All season banden scoren lager dan de goede zomerbanden. Dit blijkt uit tests op droog wegdek, zowel in de categorie remmen als besturing (bijv. in de test van AutoBild uit 2009 voor de maat 205/55 R16). Zomerbanden winnen uiteindelijk door het loopvlakprofiel en de gebruikte compound.

Sommige all season modellen doen het goed in tests op nat wegdek, vooral wat betreft aquaplaning. Denk bijvoorbeeld aan de Vredestein Quatrac 3 of de Dunlop SP 4 All Seasons. Hoewel deze banden lager scoren dan goede zomerbanden, doen ze het wel vele malen beter dan autobanden die in een lager segment thuishoren (voornamelijk de goedkope, minder bekende merken).

Voordelen van vierseizoenenbanden

All season banden moeten het hele jaar door acceptabel presteren, vooral in ons gematigde klimaat. Met all season banden zijn we altijd voorbereid op een plotselinge intrede van de winter of een onverwachte terugkeer van kou in de lente. De kracht van deze band zit hem dan ook in de veelzijdigheid.

Met all season banden hoef je geen twee keer per jaar naar de garage om je banden te laten wisselen. Zo bespaar je tijd en geld en hoef je alleen maar je wielen af en toe te laten balanceren.

Zijn all season banden de moeite waard?

Een set goede all season banden van een bekende fabrikant kan een betere keuze zijn dan twee sets van de goedkoopste seizoensbanden. Deze oplossing is geschikt voor automobilisten die jaarlijks weinig kilometers afleggen (minder dan 5.000-6.000 kilometer per jaar) en vooral in de stad rijden.

Waarom? Als je weinig rijdt en dan vooral door de stad, dan slijten de 4-seizoenenbanden niet zo snel. Deze banden zullen sneller verouderen dan dat ze slijten. Bovendien zijn de wegomstandigheden in de stad meestal niet zo extreem. Het is een veel beter idee om, laten we zeggen, na 4-5 jaar en 40.000 gereden kilometers een set all season banden te vervangen dan 10 jaar lang op een set zomer- en een set winterbanden te blijven rijden.

Door de situatie op de tweedehandsmarkt zijn er vaak 15 inch (of 16 inch) all season banden verkrijgbaar, die passen op compacte auto’s en stadsauto's.

Het loopvlak van een zomerband.

Het loopvlak van een zomerband.

De voordelen van zomerbanden

Het grootste voordeel van zomerbanden, ten opzichte van vierseizoenenbanden, zijn de prestaties. Dit is een belangrijke reden. De banden zijn het onderdeel van een auto dat de meeste invloed heeft op de veiligheid. Iedere band is een compromis, maar bij all season banden weegt dit zwaarder – er moeten tenslotte eigenschappen van zomer- en winterbanden worden gecombineerd.

Als we de beste zomerbanden vergelijken met de beste all season banden op droog en nat wegdek, dan zijn de zomerbanden onverslaanbaar. Ze remmen en sturen beter en bieden meer tractie en comfort (en maken minder lawaai). Ze verbruiken ook minder brandstof.

Een ander pluspunt is dat zomerbanden minder snel slijten dan seizoensmodellen. Duurzaamheid is vooral belangrijk als je veel kilometers rijdt. Daarnaast heb je vast wel gemerkt dat all season banden veel duurder zijn dan zomerbanden. Dat geldt voor banden in een vergelijkbare klasse van dezelfde fabrikant.

Vergeet ook niet dat als je een auto uit de middenklasse of hoge klasse hebt, je verplicht bent om zomerbanden aan te schaffen. Alleen zomerbanden kunnen namelijk het grotere vermogen van deze auto's aan en voldoen aan de zware eisen die nieuwe voertuigen stellen.

Zomer- of vierseizoenenbanden?

Kies zomerbanden als:

  • je een maximaal gevoel van veiligheid wilt,

  • je hoofdzakelijk buiten de stad rijdt of afwisselt tussen korte en lange ritten,

  • je meer dan 5.000-6.000 kilometer per jaar aflegt,

  • je op zoekt bent naar duurzame banden,

  • je wilt dat de banden zo min mogelijk van invloed zijn op het brandstofverbruikt

  • je prijs stelt op comfort en stille banden,

  • je dynamisch rijdt.

Bekijk het aanbod van zomerbanden

 

Kies all season bandenals:

  • je vooral in de stad rijdt,

  • je weinig rijdt, tot 5.000-6.000 kilometer per jaar,

  • je het hele jaar door op zomer- of winterbanden rijdt,

  • je een rustige rijstijl hebt.

Bekijk het aanbod van all season banden