Op 11 juni 1895 werd de race Parijs-Bordeaux-Parijs gereden. In deze race reed voor de eerste keer in de geschiedenis een auto met pneumatische banden mee. Edouard Michelin behaalde met zijn Peugeot met een vermogen van 4 pk en een snelheid van 25 km/u de 9de plaats in de race. Om de afstand van 1200 kilometer af te kunnen leggen, moest hij gemiddeld elke 54 kilometer zijn banden wisselen. Tegenwoordig gaan banden bijna 1000 keer langer mee.

Wanneer is het tijd om banden te wisselen? Hieronder staan de factoren die van invloed zijn op het moment waarop je banden moet wisselen:

De technische staat van de band kan een reden voor vervanging zijn. We bespraken dit eerder in de artikelen “Beschadiging van banden – defecten door onjuist gebruik” en “Beschadiging van banden – productiefouten”. Hier verdiepen we ons meer in andere criteria, zoals leeftijd en de diepte van het bandenprofiel.

Hoe vaak moet je banden wisselen?

Wettelijk gezien moet je zomerbanden vervangen als de profieldiepte minder dan 1,6 mm is. Dit is het moment waarop de hoogte van de loopvlakblokken het niveau van de slijtage-indicator (TWI) bereikt. De slijtage-indicator is een verdikking in de groeven, die zich op enkele plaatsen rondom de band bevindt. Op de overgang van het loopvlak naar de zijwand van de band kun je informatie vinden over waar de indicator zich bevindt.

Aanduiding van de slijtage-indicator op Michelin banden

Een driehoekje - aanduiding van de slijtage-indicator

Als het bandenprofiel tot deze minimum profieldiepte is afgesleten, moet de band onmiddellijk vervangen worden. Blijkt tijdens een politiecontrole dat je te weinig profiel op je banden hebt, dan kun je een boete krijgen. Bij een apk-keuring is het reden voor afkeuring. Bij een botsing of ongeval kun je flink in de problemen komen met de uitbetaling van de schadevergoeding. Met een ondiep bandenprofiel op een nat wegdek is een ongeluk zo gebeurd. Uit verschillende testen en onderzoeken blijkt dat een profieldiepte van 3-4 mm leidt tot een vermindering van de prestaties op nat wegdek, met name als het gaat over het risico op aquaplaning.

Hoeveel kilometer kun je met zomerbanden rijden?

Dit is afhankelijk van het aantal kilometers wat je per jaar rijdt. Leg je jaarlijks meer dan 50.000 kilometer af, dan moet je elk jaar de banden vervangen. Hoeveel kilometer een band meegaat, hangt af van een groot aantal factoren, zoals:

  • de slijtvastheid van de band (rubbermengsel, loopvlakprofiel, opbouw),

  • de rijstijl

  • het soort weg waarop gereden wordt (stad, snelweg, bergwegen),

  • het soort wegdek (ruwheidsgraad)

  • de bandenspanning

  • het gewicht,

  • de rijsnelheid enz.

TWI-indicator en winterindicator en hun aanduiding

Hoe vaak moet je all season banden verwisselen?

Voor all season banden moet je in principe dezelfde minimale profieldiepte aanhouden als bij winterbanden. Dit geldt echter niet altijd, want de wintereigenschappen van een seizoenenband zijn meestal minder goed dan die van een echte winterband. De levensduur van 4-seizoensbanden ligt meestal ergens tussen die van zomer- en winterbanden in.

All season banden zijn vooral in de lente en in de herfst duurzamer dan zomer- of winterbanden. Deze worden namelijk zacht bij hogere temperaturen, waardoor ze harder slijten. All season banden zijn meestal minder duurzaam dan zomerbanden en dat geldt met name voor banden die voor de Europese markt bestemd zijn. All season banden die voor de Amerikaanse markt worden gemaakt en 4-seizoenenbanden van goedkope Chinese producenten hebben soms een bovengemiddelde slijtvastheid. Dat gaat echter ten koste van de veiligheidseigenschappen en bovendien voldoen deze banden niet helemaal aan de Europese eisen.

Hoe vaak moet je je winterbanden vervangen?

Meestal zijn de rubbermengsels die in winterbanden worden gebruikt, minder slijtvast dan de mengsels van zomerbanden. Daardoor is het aantal kilometers wat je met winterbanden kunt afleggen ongeveer 15-30% lager dan met zomerbanden. Dit percentage neemt nog toe als je met winterbanden rijdt bij temperaturen die hoger liggen dan 10°C.

TWI-indicator en winterindicator en hun aanduiding

Als je ongeveer 44.000 kilometer per jaar rijdt en je winterbanden worden in de winter op de juiste manier opgeslagen, dan kun je ongeveer 7 jaar dezelfde banden gebruiken. Dit geldt alleen als de profieldiepte nog voldoende is. Omdat grip zo’n belangrijke eigenschap is voor winterbanden, wordt aangeraden om deze banden bij een profieldiepte van 3 mm al te vervangen door een nieuwe set. Vaak zal dat al binnen 7 jaar zijn, maar dit is wel afhankelijk van het aantal gereden kilometers.

De samenstelling van het rubber is van grote invloed op de verwachte levensduur van een winterband. Bij de premium merken kan er wel 50.000 kilometer verschil zitten in de levensduur. Door je rijgedrag aan te passen en door een regelmatige controle van de bandenspanning kun je zelf gelukkig veel doen om de levensduur van winterbanden te verlengen.

Aanduiding van de TWI-indicator en de winterindicator op een 4-seizoensband

Leeftijdscriterium

Als het gaat om de leeftijd van autobanden, dan wordt vaak gezegd dat banden niet langer dan 10 jaar na de productiedatum gebruikt mogen worden. Dit geldt zelfs als de loopvlakdiepte aan de wettelijke normen voldoet en de band geen zichtbare tekenen van veroudering vertoont. Betekent dit dat je niet mag rijden met banden die ouder dan 10 jaar zijn? Nee, maar het is wel minder veilig.

Het rubbermengsel en andere onderdelen van de band verliezen na verloop van tijd hun rijeigenschappen. Hierdoor hebben oudere banden in vergelijking met nieuwe banden minder grip, een verminderd remvermogen en sturen ze slechter. De band is ook gevoeliger voor allerlei soorten schade als gevolg van slijtage en slechtere rubberkwaliteit. Het loopvlak kan poreuzer worden waardoor water in de band dringt en ongewenste corrosie van de staalgordels veroorzaakt.

Als de banden een productiedatum met drie cijfers hebben, dan wordt het tijd om ze te wisselen. Als vuistregel geldt dat je vanaf het 5e gebruiksjaar de banden ten minste 1 keer per jaar moet laten controleren door een bevoegde specialist. Bij winterbanden geldt dat door de veroudering van het rubbermengsel de banden vanaf 5 jaar na de productiedatum vervangen kunnen worden. Banden verouderen ook als ze niet gebruikt worden. Dit gebeurt bijvoorbeeld als:

  • de banden zijn gemonteerd onder een auto waar je niet mee rijdt (bij langdurige stilstand vervormen de banden),

  • de banden op de verkeerde manier worden opgeslagen 

Wanneer je je banden moet vervangen is dus afhankelijk van vele factoren. Bovendien zit er ook nog verschil tussen zomerbanden, winterbanden en all season banden als het gaat om het tijdstip van vervanging. Let ook goed op bij banden die je niet gebruikt, want de veroudering van het rubber gaat wel gewoon door en dat kan voor nare verrassingen zorgen. Twijfel je aan de kwaliteit van een band, laat deze dan nakijken door een specialist.