Wil je dat de door jou gekochte banden je zo lang mogelijk van dienst zullen zijn? Bestuurders stellen verkopers vaak de vraag hoeveel seizoenen of kilometer hun banden mee zullen gaan. Het antwoord op deze vraag is helaas niet eenvoudig en hangt samen met zeer veel factoren.

De leeftijd van de band: Hoe lees je de productiedatum af?

Veel bestuurders zijn zich er niet van bewust dat iedere band zijn leeftijd heeft. Deze informatie is niet alleen belangrijk om veiligheidsredenen. Rijden op oude banden is tevens erg oncomfortabel en kan een oorzaak zijn van vele gevaarlijke situaties op de weg en schade aan de auto.

Hoe lees je de leeftijd van de band af?

De productiedatum van de band staat op de zijkant, achter het DOT-symbool, maar niet direct ernaast. Na DOT komt eerst een reeks cijfers, die duiden op de code van de fabriek waar de banden vandaan komen. De productiedatum wordt weergegeven door 3 of 4 diep gedrukte cijfers Pas op bij banden met een 3-cijferige markering want deze modellen zijn voor het jaar 2000 vervaardigd en garanderen geen veilig gebruik.

De 4-cijferige reeks moet als volgt worden afgelezen: de eerste twee cijfers duiden op de week en de laatste twee op het productiejaar. Voorbeeld: 1509 betekent dat de band is vervaardigd in de 15e week van 2009, oftewel half april 2009.

twi

TWI-indicator en winterindicator en hun aanduiding.

Levensduur van de banden

De gemiddelde exploitatietijd van banden is een zeer individuele aangelegenheid, echter moeten banden worden vervangen wanneer de technische staat geen verder gebruik toestaat en de veiligheid in het geding komt.

Oude, versleten banden bieden geen tractie meer en vormen een serieuze bedreiging voor chauffeurs, passagiers en andere weggebruikers.

Vanwege de enorme verscheidenheid aan factoren die van invloed zijn op de slijtage van banden, kan heel moeilijk worden gezegd wat precies de slijtagebestendigheid is. Toch zijn er criteria die ervoor zorgen dat de houdbaarheid van een band aanzienlijk eenvoudiger kan worden beoordeeld. Een verstandige en ervaren weggebruiker moet letten op enkele kwesties.

Leeftijd van de band

De wet schrijft niet voor en, nog belangrijker, verbiedt niet om de weg op te gaan met banden die bijv. 10 jaar geleden geproduceerd zijn. Iedere bestuurder moet echter weten dat autobanden iedere dag ouder worden. Dit komt niet alleen door dagelijks gebruik, met schuring en slijtage tot gevolg, maar ook door langdurig stilstaan, waardoor de banden vervormd raken.

Regelmatig gebruikte oude banden kunnen de oorzaak zijn van:

  • Verminderde grip, vanwege vervorming en onvolkomenheden door langdurig gebruik

  • Langere remweg, vanwege een versleten loopvlak

  • Minder rijcomfort, omdat oud rubber hard wordt

Diepte van het loopvlak

De wet staat het gebruik toe van banden met een minimale loopvlakdiepte van 1,6 mm. De grootste concerns in de branche geven echter unaniem aan dat deze profielhoogte de grip aanzienlijk vermindert en de remweg verlengt, en raden daarom aan om eerder banden te wisselen. Voor winterbanden moet de grens van de diepte tussen de loopvlakblokken minimaal 4 mm bedragen en in geval van zomerbanden 3 mm. Zo blijft de auto gevrijwaard van slippen of levensgevaarlijke aquaplaning.

Iedere band beschikt over een TWI-slijtage-indicator van het loopvlak, gekenmerkt met een driehoeksymbool. Sommige modellen hebben daarnaast nog aanvullende markeringen ter indicatie van de slijtage. Dit is zeer nuttig voor automobilisten, die op de meest ongeschikte momenten kunnen worden verrast door de noodzaak tot een bandenwissel.

winter twi

Aanduiding van de TWI-indicator en de winterindicator op een 4-seizoensband.

Technische staat

De jaarlijkse autokeuring door een erkende service omvat ook controle van de banden. Wanneer we deze ernstig hebben verwaarloosd, kan het zijn dat het voertuig niet tot het verkeer wordt toegelaten. Dit zijn echter uitzonderlijke gevallen; in een normale situatie moet de bestuurder al veel eerder reageren. Het is nuttig om een vertrouwde bandenservice te hebben, die de staat van de banden controleert zodra er twijfels ontstaan.

Beschadigde banden hoeven niet alleen het gevolg te zijn van de leeftijd van de band maar ook bijv. door het oprijden van te hoge stoepranden, ongelijkmatige slijtage van het loopvlak of slechte balancering.

Banden slijten ook veel sneller wanneer ze niet worden gebruikt. Dit gebeurt in twee gevallen:

  • Wanneer banden op een auto gemonteerd zijn die niet wordt gebruikt (tijdens langdurige stilstand raken ze vervormd)

  • Wanneer de banden worden opgeslagen op een manier die in strijd is met de regels voor bandenwissel.

Bestendigheid van de banden

Het is erg lastig om de levensduur van autobanden te bepalen. Vanwege de enorme verscheidenheid aan factoren die van invloed zijn op de slijtage van banden, is moeilijk te zeggen hoe lang ze gemiddeld mee zullen gaan. Op basis van analyse van de slijtagebestendigheid is echter duidelijk te zien dat de meeste automobilisten met een gematigde rijstijl 25000 tot 50000 km afleggen op een set banden.

Hoeveel kilometer een band het daadwerkelijk volhoudt, hangt af van vele zaken als:

  • Schuurbestendigheid (compound, loopvlakprofiel, constructie)

  • Soort afgelegde routes (stad, snelweg, bergwegen)

  • Type wegdek (grofheid)

  • Handhaving van de juiste bandendruk

  • Belasting en rijstijl

Levensduur van winterbanden

Normale compounds die worden gebruikt voor winterbanden, zijn minder bestendig tegen schuring dan compounds voor zomerbanden. Daarom kan de levensduur van winterbanden wel 15-30% korter zijn dan zomerse modellen.

Dit verschil kan nog groter worden wanneer we de winterbanden gebruiken bij temperaturen boven de 10°C.