België is begonnen aan de inhaalslag op het gebied van het elektrisch rijden. Waar in Nederland al in 2018 grote stappen gezet werden, bleek het in België moeilijker om goed uit de startblokken te komen. Waar in Nederland in 2013 0.6% van de nieuw verkochte auto’s elektrisch was, werd dit percentage in België pas in 2018 behaald. Daarin liep Wallonië met 0,8% duidelijk voor op de magere 0,4% van Vlaanderen.

Maar het tij lijkt gekeerd te zijn sinds 2019. Het eerste kwartaal van 2019 laat namelijk een percentage zien van 1,4 procent voor de elektrische auto’s. Daarmee is het hoog tijd om wat uitgebreider te kijken naar de elektrische auto in België. Waar vind je bijvoorbeeld de meeste laadpalen en welke modellen zijn ongekend populair in ons land?

Welke elektrische auto’s scoren het best in België?

Laten we eerst eens kijken naar de top 5 van 2018, aangezien daar alle gegevens al van bekend zijn:

  • Nissan Leaf met 977 exemplaren

  • BMW i3 met 715 exemplaren

  • Tesla Model S met 535 exemplaren

  • Volkswagen e-Golf met 418 exemplaren

  • Tesla Model X met 344 exemplaren

Geen enorme aantallen dus, maar wel een duidelijke voorkeur voor de Nissan Leaf, die met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt. De verwachting is overigens dat dit model ook in 2019 de ranglijsten aan gaat voeren, omdat Nissan de Leaf-modellen uit gaat voeren met een sterkere accu voor een groter bereik.

Waar worden de meeste elektrische auto’s verkocht?

In 2018 werd meer dan 70 procent van de nieuw verkochte elektrische auto’s ingeschreven in Vlaanderen. Wallonië nam meer dan 15 procent voor zijn rekening en Brussel haalde net de 13 procent niet. Het zijn vooral de Vlaamse bedrijven die de voortrekkersrol op hun schouders nemen, want slechts 12 procent van de elektrische auto’s werd door privépersonen aangeschaft.

Hoe gaat het nou met het milieuvriendelijk rijden in België?

We kunnen voorlopig met gerust hart een streep zetten door de waterstofauto’s. Hoewel België een van de grootste leveranciers van waterstof is, komt de auto niet van de grond. In heel 2018 werden er 8 exemplaren verkocht. De volledig elektrische auto’s deden het veel beter, al waren de hybriden nog steeds de grootste speler op de markt. Dit duurt echter niet lang meer, afgaande op de statistiek. In 2017 werden er 9381 hybride-auto’s verkocht tegen 6825 in 2018. Het aantal verkopen van elektrische voertuigen nam juist toe van 1919 (2017) naar 2658 8(2018).

Hoe ziet de toekomst eruit voor het elektrisch rijden?

Het lijkt erop dat België pas net uit de startblokken geschoten is en warmloopt voor het elektrisch rijden. En een beter moment hadden we eigenlijk niet kunnen kiezen. De tweedehandsautomarkt zal namelijk binnenkort overspoeld worden met elektrische auto’s.

De grote leasemaatschappijen zijn immers direct de markt ingedoken bij de eerste hybride-voertuigen en volledig elektrische wagens. De meeste vijfjaarovereenkomsten lopen de aankomende jaren af. De rijders van een elektrische wagen zullen naar alle waarschijnlijkheid doorstromen naar de nieuwe types die uitgebracht worden de komende maanden.

Dat betekent dat de elektrische auto ineens binnen het bereik van veel mensen in België komt te liggen. Ook in Nederland en Zweden wordt dezelfde ontwikkeling verwacht. Hierbij moet wel aangegeven worden dat er rekening gehouden moet worden met eventuele extra kosten.

Het is namelijk nog niet bekend hoe sterk de accu’s zijn die gebruikt worden in de huidige modellen. Ja, 250.000 kilometer zouden ze zonder probleem moeten redden, maar exacte cijfers ontbreken. Ook kun je ervoor kiezen om direct het accupakket te upgraden na het aanschaffen van een tweedehandswagen. De kosten hiervoor zijn afhankelijk van het model en de fabrikant van de auto.

Wordt elektrisch rijden nog aantrekkelijker gemaakt in België?

Laten we eerst kijken naar het grote struikelblok in de meeste gebieden: de laadpunten. Met een bereik van maximaal 500 kilometer kun je er niet altijd op rekenen dat je thuis kunt laden. En een wandbox voor het laden aan huis komt toch al snel op meer dan € 1000 uit. Gelukkig zijn er veel laadpunten in Vlaanderen.

Daarnaast geeft Vlaanderen aan dat er ‘geïnvesteerd wordt om een netwerk van oplaadpunten voor elektrische voertuigen uit te bouwen’. Dat is niet concreet. Dat Vlaanderen tegelijkertijd profiteert van het BENEFIC-project, dat is een stuk concreter. Dit houdt in dat er 21 projecten geselecteerd worden in Vlaanderen, Brussel en Nederland waar een ultrasnelle laadinfrastructuur neergezet zal worden.

Met interessante initiatieven zoals groepsaankopen, wordt het aankoopbedrag van een elektrische wagen daarnaast ook een stuk aantrekkelijker voor de gemiddelde Belg.

Met de huidige fiscale voordelen, zoals vrijstelling van wegenbelasting, is de Belgische overheid in ieder geval al op het juiste spoor met het aantrekkelijker maken van het elektrisch rijden, al vallen de totale fiscale voordelen vaak in het niet bij een aanschafwaarde die gemiddeld op € 85000 ligt voor een nieuwe Tesla Model X.

 

Wat kunnen we op de korte termijn verwachten in België?

Op de korte termijn komen er steeds meer tweedehands modellen op de markt die volledig elektrisch zijn of een hybride-model betreffen, met benzine als secundaire brandstof. Dankzij het grote aantal nieuwe modellen op de markt van de elektrische auto, is de kans groot dat veel (al dan niet zakelijke) leaserijders kiezen voor een upgrade. Deze jong gebruikte en dealer onderhouden occasions zijn in staat om de markt open te breken voor de Belg met een gemiddeld inkomen.

Met het toenemende aantal laadpunten en een Belgische overheid die de fiscale voordelen in ieder geval met een jaar verlengt, lijkt de weg hiermee volledig open te liggen voor een flinke inhaalslag. Hoewel België achterloopt op Nederland en koploper Noorwegen waar 1 op de 3 nieuw verkochte wagens elektrisch is, ziet de toekomst er dus bijzonder elektrisch uit.