De productiedatum van banden - wat is DOT?

  • Auteur: BANDEN-OPONEO.BE

De productiedatum van de band. Wat houdt dit in? Dit is een van de meest gestelde vragen door bestuurders die van plan zijn om een nieuwe set banden te bestellen. In dit artikel leggen wij de volgende vragen uit:

  • wat betekent het DOT symbool?

  • waar wordt de band geproduceerd?

  • hoe kun je de productiedatum van de band checken?

  • is de leeftijd van de band van belang?

Wat betekent het DOT symbool?

DOT staat voor: Department of Transportation (DOT) en dit symbool is terug te vinden op de zijkant van elke band.  De DOT markering en de daarop volgende cijfers laten u lezen wanneer en waar de band geproduceerd werd.

Het productie jaar - hoe kan men de leeftijd van banden controleren?  

Direct na het DOT symbool staan er cijfers die voor de volgende informatie staan: de code van de fabriek waar de band geproduceerd werd en de datum.

De laatste 3 of 4 cijfers geven de productiedatum aan. De eerste 2 cijfers geven de week aan waarin de band is geproduceerd en de laatste 2 (of één cijfer als de band voor 2010 is geproduceerd) geven het productiejaar aan. Bijvoorbeeld: als een band geproduceerd is in week 1 van 2017 dan eindigt de DOT code van deze band een 4 cijferige code - 0117.

Bijvoorbeeld: 346 is de 34de week van het jaar 1986 of 1996. Om te benadrukken dat de band in de jaren ‘90 geproduceerd werd en deze te onderscheiden van banden van het vorige decennium, werd daarna het symbool van een driehoek geplaatst. 


In de drie-cijferige code kon je niet zeker zijn over welke decennium het ging.  Daarom werd in het jaar 2000 besloten om een vierde cijfer toe te voegen - sindsdien staan de twee laatste cijfers het productiejaar.

Markering van de week Maand Code van het jaar Jaar
01 – 05  Januari 06 2006
06 – 09  Februari  07 2007
10 – 14  Maart 08 2008
15 – 18  April 09 2009
19 – 23  Mei 10 2010
24 – 27  Juni 11 2011
28 – 31  Juli 12 2012
32 – 36  Augustus 13 2013
37 – 40  September 14 2014
41 – 45  Oktober 15 2015
46 – 49  November 16 2016
50 – 53  December 17 2017


Bijvoorbeeld: 2310 is de 23ste week van 2010.


Op de onderstaande foto kun je zien hoe de markering van een band geproduceerd door Matador eruit ziet. Deze band werd in de Matador A.S. fabriek, Puchov, in Slowakije (dit zie je aan de J3 markering) geproduceerd in de 42ste week van 2008.


De productielocatie van een band

De locatie waar de band geproduceerd werd, wordt door het opschrift ‘MADE IN’ aangeduid.  Daarnaast wordt er met een tekenreeks achter de letters DOT aangegeven welke fabriek de band heeft geproduceerd. In het geval van de vorige afbeelding is het de J3 (Slowakije) die aangeeft waar de band is geproduceerd.

Voorbeelden van fabriekscodes:

  • A5 - TC Debica S.A. fabriek in Debica,

  • B5 - Michelin-fabriek in Olsztyn - voormalige Stomil Olsztyn S.A.,

  • J3 - fabriek Matador A.S., Puchov, Slowakije,

  • HW - Barum Continental, Otrokovice, Tsjechië,               

  • 8C - Franse fabriek van Firestone- France S.A.,


De leeftijd van een band en zijn gebruik

De Europese wetgeving inzake banden heeft geen coherent beleid over de leeftijd waarop banden niet meer verkocht mogen worden. Vandaar kun je, afhankelijk van het land, zeer verschillende regels tegenkomen. De EU is echter uiterst precies in reglementen over de bewaaromstandigheden en de opslagperiode van nieuwe banden.

De Europese Organisatie voor Banden en Velgen (ETRTO) bepaald dat banden (bij opslag in een optimale omgeving) als nieuw beschouwd kunnen worden tot 5 jaar na de productiedatum.

Een band die als nieuw verkocht wordt, kan ten minste 5-6 jaar veilig gebruikt worden. Sommige bronnen geven aan dat de bovengrens van de leeftijd zelfs 10 jaar kan zijn. Toch raden wij aan om banden (5 jaar na de aankoop) minstens één keer per jaar bij een specialist te laten controleren.

Is de leeftijd van de band van belang?

Als we te maken hebben met een band die 5 jaar of jonger is (en op de juiste manier is opgeslagen) kunnen we deze als nieuw beschouwen. Echter kan deze periode per land verschillen - omdat er geen beleid is vanuit de EU heeft elk land een specifiek beleid en periode waarop een band als nieuw wordt beschouwd. Verschillende factoren kunnen echter de veroudering van banden beïnvloeden, dit zijn de belangrijkste:

  • Licht - direct zonlicht moet ten alle tijden vermeden moeten worden. Het beste voor de banden is als er helemaal geen licht is. 

  • Locatie -  banden dienen in een verticale positie opgeslagen te worden, zonder enige vorm van spanning. Ook is het aan te raden om de opslagplaats met speciale rekken uit te rusten,  zodat vervormingen van de banden kan worden voorkomen.

  • Temperatuur - de beste temperatuur voor banden is een constante kamertemperatuur.

  • Vochtigheid - banden moeten in een geventileerde ruimte of ruimte met airconditioning bewaard worden.


De belangrijkste criteria waarop je de staat van de banden kan controleren zijn de technische staat en de parameters (zoals bijv. loopvlak diepte). Controleer de staat van de banden dus altijd bij aanschaf, ook al is de productiedatum nog valide.

Nu je weet hoe je de leeftijd van een band kunt aflezen, raden wij aan om ook het reservewiel te controleren. Bestuurders vergeten vaak om hun reservewielen te controleren, maar ook deze worden elk jaar een jaartje ouder. In het geval van een noodsituatie is het dus goed om er zeker van te zijn dat je op een veilige manier naar huis of naar de dichtstbijzijnde garage kan rijden.

Vraag je je af hoe je autobanden in topconditie kan houden? Lees dan onze eerdere publicaties. Vergeet niet dat de juiste opslag van banden hun levensduur kan verlengen en ervoor zorgt dat de  primaire parameters jarenlang mee blijven gaan. Succes!

De opslag van banden en velgen na het seizoen.

Wat vindt u van dit artikel?
Beoordeel ons

Dank u wel
Plaats uw opmerking
(Pas op! De inhoud van de geplaatste berichten worden gemodereerd.)