Het jaar 2020 is nog niet zo lang geleden begonnen en dat betekent: de start van een nieuw decennium voor de automotive industrie. Een decennium vol innovaties, mislukkingen en successen. Maar bij vooruit kijken hoort ook terug kijken. Want hoe heeft de automotive industrie zich in 2019 ontwikkeld? Welke trends waren populair? Welke auto’s werden er het meest verkocht? En hoe ziet de toekomst van de elektrische auto eruit?

De ontwikkelingen binnen de auto industrie in 2019

We duiken in de veranderingen die de automotive industrie in 2019 onderging. Met een beetje geluk kunnen de trends van het afgelopen jaar aan automobilisten en fabrikanten een idee geven van de toekomstige ontwikkelingen in de auto industrie.

Samenvatting van 2019

In 2019 had de auto-industrie het in Europa een beetje moeilijk. Dat betekent niet dat de industrie stopte met groeien, maar het groeitempo daalde in 2019 van 2% naar 1,4%. Dan praten we echter nog steeds wel over een omzet van 2,2 biljoen dollar op de Europese markt voor personenwagens.

2019 globaal marktaandeel per merk

Op dezelfde manier daalde het aantal op naam gezette voertuigen in de EU met 3,9%, wat suggereert dat in 2019 minder automobilisten interesse hadden in de aankoop van een nieuwe auto. Het aantal auto’s dat nieuw de showroom verliet, daalde dan ook met 0,4 miljoen. De daling was met name te wijten aan een trage vraag naar auto’s in Europa en de halvering van de autoverkopen op de Turkse markt ten opzichte van het 1e half jaar van 2018.

Globale omzet per type wagen

In België was deze daling ook merkbaar. Tijdens de eerste helft van 2019 werden in ons land 310.488 nieuwe personenwagens ingeschreven. Dat waren er 20.881 minder dan in dezelfde periode in 2018, een daling met 6,30%. In totaal werden er in ons land in 2019 maar liefst 550.003 nieuwe auto’s verkocht. De meeste nieuw gekochte wagens waren overigens van Volkswagen, met daarachter Renault op een goede tweede plaats.

De markt verschuift in de EU van dieselvoertuigen naar benzineauto's. In de eerste paar maanden van 2019 was 60% van de nieuw verkochte wagens in de EU een benzineauto en deze ontwikkeling was ook in ons land te zien. Op de Amerikaanse markt werden in 2019 juist meer dieselvoertuigen verkocht dan in 2018. Circa 2,4% van de nieuw verkochte auto’s in de EU waren elektrisch oplaadbare voertuigen (ECV) en 8,9% van de EU-markt was gereserveerd voor auto’s die op alternatieve brandstoffen rijden, zoals LPG.

Connectiviteit en het IoT leverden de auto-industrie inkomsten op, terwijl de verkoop van voertuigen achterbleef. Autofabrikanten in de EU en de VS willen in de toekomst meer “connected”- technologie gaan toepassen. Door de toenemende integratie van kunstmatige intelligentie (AI) in auto’s hopen fabrikanten zo in de toekomst hun omzet te vergroten.

EU registratie van personenwagens per brandstoftype

Elektrische auto’s en duurzame auto’s in 2019

De afgelopen jaren is er veel gepraat over de automobielindustrie, die op weg is naar een elektrische toekomst. Helaas is de groei van het aantal verkochte EV’s aantoonbaar langzamer geweest dan velen hadden gewild of voorspeld. Ondanks dat zijn zowel de industrie als een groeiend aantal automobilisten ervan overtuigd dat EV's de auto’s van de toekomst zijn.

Alternatief aangedreven voertuigen zijn momenteel goed voor 8,9% van de EU-markt. Dit is een groot verschil met de 2,0% nieuwe EV's die in 2018 zijn geregistreerd.

In 2019 steeg het aantal automobilisten dat in elektrische auto’s reed. Als reactie op deze groei hebben Europese autofabrikanten extra elektrische accu’s ingekocht. Sinds 2012 is de verkoop van elektrische voertuigen door EU-fabrikanten gestegen van een paar honderdduizend naar enkele miljoenen. Door deze omzetstijging stijgt ook de prijs van de gemiddelde EV.

Door deze prijsstijging worden de auto’s niet onbereikbaar, maar het suggereert wel dat bij een toenemende interesse de autofabrikanten hun duurzame voertuigen concurrerender op de markt kunnen brengen.

Gemiddelde EV prijzen in de wereld

In de EU zijn in totaal 144.000 laadpalen te vinden. In België stonden in 2019 zo’n 10.000 laadpalen (geschat), een grove 6,9% van het totale aantal in Europa. België is hierdoor vergelijkbaar met landen als Ierland en Italië.

Met 8.829 ingeschreven voertuigen in 2019 is het segment van de elektrische auto in België stijgend te noemen. Het marktaandeel van de EV blijft echter piepklein. Amper 1,6 procent van de nieuw ingeschreven voertuigen in 2019 was een elektrische auto.

Oplaadpunten binnen Europa

Doorkijkje naar de toekomst

In het nieuwe decennium zijn er een aantal duidelijke trends waarneembaar. Het is natuurlijk moeilijk te voorspellen welke modellen en merken voertuigen de komende jaren het populairst zullen zijn, omdat er nog veel modellen geproduceerd moeten worden. Het blijft de vraag in hoeverre we in België de auto’s op duurzame brandstoffen gaan omarmen.

Het mag echter wel duidelijk zijn dat de autofabrikanten in de EU hun productiekosten moeten verlagen. Door de aanhoudende handelsoorlog tussen China en de VS kan de omzet gaan stijgen. Deze extra inkomsten gaan waarschijnlijk besteed worden aan onderzoek en de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen. Hoewel deze voertuigen nog niet helemaal klaar zijn voor de openbare weg, wordt er vol verwachting naar uitgekeken.

In de toekomst zal data-analyse nog belangrijker worden voor het succes van de auto-industrie. Veel fabrikanten ontvangen al extra inkomsten door de gegevens die zijn verzameld met slimme voertuigen uit te wisselen met andere partijen. Veel fabrikanten stellen ambitieuze doelen als het gaat om V2V- en V2I-voertuigen. De prototypes van deze voertuigen zijn in de maak. Maar voordat ze de weg op kunnen, moeten er nog veel aanpassingen gedaan worden aan de infrastructuur van de steden waar ze zullen gaan rijden.