De elektrische auto is heel populair. De laatste jaren worden er namelijk steeds meer elektrische en hybride auto’s in Nederland verkocht. Zo is het aantal verkochte elektrische en hybride auto’s de afgelopen 5 jaar meer dan verdubbeld en dat zijn indrukwekkende cijfers. We zijn dus dol op elektrisch rijden, met de lage CO2-uitstoot en de fijne belastingvoordelen die daar bij horen.

Stekker van een elektrische auto in oplaadpaal

Het aanschaffen van een elektrische auto

De prijs van elektrische auto’s blijkt soms nog wel een struikelblok bij de aanschaf van een nieuwe auto. Als je kijkt naar de nieuw verkochte auto’s met een verbrandingsmotor in Europa, dan hangt daar een prijskaartje aan van tussen de 10.000 en 40.000 euro. Koop je een EV, dan staat er al snel 30.000 tot 60.000 euro voor de beste elektrische auto’s op dat prijskaartje. De gemiddelde prijs van een nieuwe benzine- of dieselauto in Europa was vorig jaar 31.059 euro.

Echter zijn er ook budgetvriendelijke elektrische auto’s, waarvoor je niet zo diep in de buidel hoeft te tasten. Hieronder zetten we de 5 goedkoopste elektrische auto’s van dit moment voor je op een rij en bespreken we de voor- en nadelen.

1.De Peugeot iON

Dit model bestaat inmiddels 10 jaar en was samen met de Citroën C-Zero een van de eerste compacte elektrische modellen die werden uitgebracht. Het zijn bovendien de goedkoopste elektrische modellen die te koop zijn, hoewel een nieuwe C-Zero vanaf februari 2020 niet meer te koop is. De Peugeot iON is nog wel leverbaar.

De iON heeft met een volle accu een officieel bereik van 150 kilometer. Het is een 5-deurs hatchback met een automatische versnellingsbak. Dit compacte model met 4 zitplaatsen is vooral bedoeld voor het rijden van korte afstanden. Dat maakt het geschikt als stadsauto, beginnersauto of als emissiearme tweede auto.

Kies je voor een nieuwe iON, dan kost je dat 22.360 euro. Dat maakt dit model tot de goedkoopste elektrische auto van dit moment. De zitruimte achterin is voor een compacte auto heel behoorlijk, alleen de kofferbak is met 160 liter klein te noemen. De accu zit achterin de auto, waardoor er helaas weinig kofferbakruimte overblijft.

2. De Skoda Citigo-e iV

Skoda Citigo-e iV op tentoonstelling

De op een na goedkoopste elektrische auto van dit moment is de Skoda Citigo-e iV. Voor 23.290 euro is ‘ie van jou. Ook dit is een compacte hatchback met 5 deuren en 4 zitplaatsen. De accu heeft een vermogen van 61 kW (omgerekend 83 pk) en met deze auto kun je ongeveer 260 km rijden op 1 acculading. Dat is 100 km verder dan de actieradius van de goedkopere Peugeot iON.

Maar je krijgt nog meer als je kiest voor de Citigo-e. Zo heeft de kofferbak een inhoud van 250 liter en dat is niet gek voor deze klasse. De auto heeft verder o.a. climate control, getint glas en een in hoogte verstelbaar stuur. Dit is al met al een zeer complete, compacte EV van onder de 25.000 euro.

3. Volkswagen e-UP!

Volkswagen E-up op tentoonstelling

Natuurlijk ontbreekt Volkswagen niet in dit overzicht. Op 3 staat namelijk de volledig elektrisch aangedreven e-UP! met een aanschafprijs vanaf € 23.485. De e-UP! Heeft een actieradius van meer dan 250 kilometer. Je komt er dus nog verder mee dan met de Citigo-e. Qua vermogen zijn deze 2 modellen vergelijkbaar, want de e-UP! beschikt over een accu van 60 kW (82 pk).

Deze 5-deurs elektrische Volkswagen is o.a. voorzien van lane assist, getint glas, automatische airco, elektrische spiegels, standaard oplaadkabel en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. In de kofferbak kun je zo’n 250 liter bagage kwijt, net als bij de Citigo-e. De e-UP is een populaire auto, omdat deze betaalbaar is en natuurlijk ook vanwege het VW-logo.

4. Smart EQ ForTwo

Smart EQ op tentoonstelling

Op 4 vinden we de bekende Smart EQ ForTwo. Het elektrische model is al sinds 2011 op de markt, dus het is een bekende verschijning in EV-land. Met een actieradius van 159 km is dit model vergelijkbaar met de iON en de C-Zero. De ForTwo is een echte tweezitter, die je voor €23.995 kunt kopen. Voor dit geld krijg je een accu met een vermogen van 60 kW( 82 pk) en een flinke kofferbakinhoud van 260 liter. Dat is de grootste kofferbak in dit rijtje.

De ForTwo heeft o.a. parkdistance control achter, verwarmde voorstoelen, lederen bekleding en automatic climate control. Je krijgt dus een behoorlijk luxe uitrusting aan boord, maar helaas maar 2 zitplaatsen. Je kunt dus maar 1 persoon meenemen als je met dit autootje op pad gaat. Gelukkig is er ook nog de SMART ForFour, die evenveel kost.

5. Renault Zoë

Renault Zoë buiten geparkeerd

De laatste auto in dit rijtje is de Renault Zoë, die nog net onder de grens van €30.000 blijft met een aankoopprijs vanaf € 29.950, maar eigenlijk hoort tot de kleine middenklasse. Ook de Zoë is een oude bekende, die al sinds 2013 op de markt is. De auto heeft een paar updates gekregen, zodat het model van 2020 weer helemaal bij de tijd is. Met een actieradius van 390 km kom je een stuk verder dan met de andere modellen uit deze top 5.

De accu levert 80 kW (109 pk) aan vermogen en ook dat is meer dan wat de andere modellen kunnen leveren. De kofferbak heeft een inhoud van 338 liter en is daarmee de grootste van dit vijftal. Met traction control, het antiblokkeer remsysteem en automatic climate control is ook deze EV voorzien van een moderne uitrusting.

Compact, of toch een middenklasser?

De goedkoopste EV’s zijn bijna allemaal auto’s uit de compacte klasse. Ze bieden bijna allemaal plaats aan 4 personen, maar de kofferbakken zijn vaak klein en de actieradiussen beperkt. Vergelijken we dat met auto’s uit de prijsklasse tussen €25.000 en €35.000, dan zijn er wat verschillen. Het grootste verschil zit in de binnenruimte, kofferbakinhoud en de actieradius van de auto’s. Die zijn in de hogere klasse gewoon beter.

Toch zijn de compacte EV’s het meest betaalbaar en voor die prijs heb je een prima auto voor in de stad of voor de korte afstanden. Let wel op je autobanden, want met een elektrische auto slijten deze harder dan je misschien gewend bent. Controleer regelmatig de profieldiepte en de bandenspanning, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.