Ook in België is de verkoop van elektrische wagens vlot aan het stijgen. Maar wat betekent dit voor onze wegen? Zijn elektrische auto’s hetzelfde als benzine auto’s? En hoe zit het met de autobanden voor deze wagens? Een elektrische motor kan bijvoorbeeld tijdens het optrekken onmiddellijk vol vermogen geven en daarnaast zijn ze een stuk zwaarder door de tractiebatterij, de “grote accu”. De autobanden, een belangrijk onderdeel voor het comfort, prestaties en efficiëntie worden hierdoor anders belast. Niet alleen door het hogere gewicht en koppel, maar ook omdat het gewicht van de zware tractiebatterij over de auto verdeeld kan worden, zoals in de nieuwe Honda-e waar de lithium-ion tractiebatterij gelijkmatig onder de vloer gepositioneerd is, wat een perfecte 50:50 gewichtsverdeling geeft. Hierdoor hebben alle banden een gelijke mate van grip en remvermogen, waardoor de wagen zeer stevig op de weg ligt.

Speciale banden voor de elektrische auto

Bandenslijtage bij een elektrische wagen zal dus gelijkmatiger zijn, zeker als er op iedere as een aandrijfmotor zit zoals bij de nieuwe Nissan Leaf e+. Gelijkmatiger, maar de banden kunnen tot 30% sneller slijten door het hogere gewicht en koppel. Maar de fabrikanten zitten niet stil en de banden voor elektrische wagens worden op kritische punten verbeterd.

De belangrijkste aanpassing is het gebruiken van zachter rubber zodat de band beter bestand is tegen het snelle optrekken. Verder moet de zijwand van de band verstevigd worden zodat het hogere gewicht gedragen kan worden zonder dat de aerodynamisch eigenschappen verslechteren. Het loopvlak is nog belangrijker omdat het de grip en rolweerstand van het voertuig bepaalt, maar ook om de banden zo stil mogelijk te maken. Om dit te bereiken, worden de afzonderlijke blok- en groef groottes opnieuw ontworpen om ervoor te zorgen dat ze het beste compromis bieden. Immers zonder het kabaal van een verbrandingsmotor wordt de band de grootste herriemaker en die moet dus veel geruislozer zijn. Als aan deze vereisten voldaan is dan kan het bereik met maar liefst 5 tot 10% toenemen. Enkele bandenfabrikanten produceren autobanden speciaal voor elektrische wagens, zoals de Energy E-V-band van Michelin. De band vermindert het lawaai in de cabine met 40% en de rolweerstand met 20%, wat het bereik van je auto met 6 km vergroot.

Continental ontwikkelde de Conti.eContact met een rolweerstand van eveneens 20% minder. Deze vermindering komt door de nieuw ontwikkelde Green Chili-compound, AeroFlex-technologie die de zijwand verbeterde en ContiSilent-technologie waarbij een dunne laag polyurethaanschuim aan de binnenkant van het profiel is bevestigd (dit vermindert de trillingen die worden gegenereerd als de band over de weg rolt). En dit betekent dat er minder trillingen naar het chassis worden overgebracht, wat leidt tot een lager geluidsniveau in de cabine. Verder zijn er nog Pirelli, die de Elect P Zero ontwikkelde en Hankook met de Kinergy AS EV. En ook deze banden produceren een lagere rolweerstand en minder lawaai in de cabine.

Vervuiling afkomstig van autobanden

Akkoord, normale autobanden op je elektrische wagen slijten dus veel sneller, en dit levert een speciale vervuiling van microplastics op: fijnstof. Microplastics zijn fragmenten van plastic kleiner dan 5 mm. Een onderzoek van het Amerikaanse San Francisco Bay Microplastics Project eerder dit jaar wees autobanden aan als de grootste vervuiler van microplastics in de kustwateren van Californië. Van de maar liefst 7 miljard stukjes microplastics die in de Baai van San Francisco spoelen zijn een groot deel afkomstig van fijnstof van autobanden. Ter vergelijking, dit is 300 maal meer dan al het afvalwater afkomstig van alle afvalwaterzuiveringsinstallaties die jaarlijks in de Baai van San Francisco lozen. Ook in Europa werd vorig jaar vastgesteld dat bijna 90% van de stofdeeltjes rond de Duitse Autobahn afkomstig is van autobanden, remsystemen en de wegen zelf. Via de rivier komt zo rond de 30% in zee terecht. Hoeveel bandenslijtage bijdraagt aan het totaal van fijnstof wordt nog onderzocht, het ligt in de orde van 3% tot 30%, wat zeker betekend dat het gebruik van normale banden op een elektrische wagen tot meer fijnstof zal leiden.

Vervuiling afkomstig van het wegdek

Zoals het Duitse onderzoek al aangaf kan ook de slijtage van het wegdek zelf fijnstof veroorzaken. Vooral de druk op de toplaag van het asfalt neemt toe en die zal sneller afslijten omdat de zwaardere elektrische wagens veel sneller accelereren. En tussen 1 duizendste % of 1% aan extra onderhoud zit nogal verschil, te meer omdat elektrische wagens in Vlaanderen geen verkeerstaks betalen. Als het gaat over het extra gewicht van een elektrische wagen door de tractiebatterij, dan heeft een Israëlische startup een geniaal eenvoudige oplossing gevonden. In plaats van een sporadisch laadstation waar je een half uur moet laden, heeft dit bedrijf het Electreon- systeem ontwikkeld waarmee wagens voortdurend kunnen opladen door koperen spoelen geplaatst onder de bestrating die energie draadloos overbrengen naar de wagen terwijl deze voorbij rijdt.

Dit systeem vereist nog steeds batterijen, maar die kunnen veel kleiner en lichter zijn omdat de wagens constant zullen opladen en daarom slechts een minimale opslagcapaciteit nodig hebben. Het systeem is eenvoudig aan te brengen, en behalve de tests in Tel Aviv heeft het bedrijf ook al een contract gewonnen in Zweden, tegen grote spelers zoals Alstom en Volvo. Wij schatten in dat als de Koekenstad dit als een gratis test aan zou leggen op de ring, dat eenieder dan met een grote lach dagelijks aan zou schuiven, zonder in de stank te zitten van het geld dat door de uitlaatpijp verbrandt.

Elektrisch rijden geen goedkope optie?

De premie tot €4000 die de Vlaamse regering betaalde bij de aanschaf van een elektrische wagen wordt per 1 januari 2020 afgeschaft, en een hogere aanschafprijs is wellicht nefast voor de verkopen. Maar het goede nieuws is dat een forse uitbouw van het netwerk van laadpalen onderweg is, waarmee voor veel Belgen de drempel om groen te rijden lager is geworden. Een andere optie om voor minder fijnstof te zorgen, behalve het gebruiken van een speciale band, is het hanteren van een rijstijl die je banden een langere levensduur bezorgt, in bijzonder het gebruiken van regeneratief remmen, waarbij een elektrische wagen zoveel mogelijk afremt op de motor. Ook dit zorgt voor minder vervuiling.

Met de nieuwe innovaties waar de banden giganten mee bezig zijn lijkt het dus niet zo vreemd dat er een nieuw type band wordt ontwikkeld voor de elektrische auto’s. Deze moeten het rijcomfort, het bandengeluid en de wegligging van elektrische auto’s optimaliseren, zodat iedereen met plezier een elektrische auto kan rijden!