Goede banden onder de auto hebben, dat is van groot belang voor de veiligheid. Dat weten de meeste mensen uiteraard al, maar goede banden blijven niet altijd goed. Banden slijten met elke kilometer die gereden wordt, maar dat is niet de enige manier waarop de banden slijten. Ditmaal duiken we diep in de wereld van bandenslijtage, waarbij we alles aan bod laten komen dat van belang is om te weten wanneer jij zeker wilt weten dat jij op goede banden rijdt.

Hoe wordt bandenslijtage veroorzaakt?

Er zijn ontzettend veel mogelijke manieren waarop een band slijt. De twee grootste factoren zijn gebruiksslijtage en slijtage door verkeerd gebruik. Onder de tweede noemer vallen echter opnieuw veel factoren. Een auto die niet goed uitgelijnd is, zorgt automatisch voor extra autobandenslijtage. Maar ook doorrijden met te weinig of te veel spanning in de band zorgt onherroepelijk voor bandenslijtage.

Vooral de combinatie tussen de verschillende factoren zorgt voor een hoge mate van slijtage. Hierbij kun je denken aan regelmatig rijden met iets te weinig spanning en een uitlijning die net niet perfect is. Uiteindelijk blijft de band een samenstelling van rubber en juist dat materiaal is bijzonder gevoelig voor slijtage. Zeker wanneer er regelmatig gereden wordt op vuil asfalt, grind of ander hard en oneffen materiaal. Bandenslijtage volledig voorkomen is dan ook per definitie onmogelijk, tenzij je de auto in de garage laat staan, met de banden van de grond af. Maar daar heb je de auto (hopelijk) niet voor.

Heeft de slijtage te maken met het type band onder de auto?

Ja, en best veel ook. Elke autoband is samengesteld uit een bepaald rubbercompound. De bandenfabrikant heeft de banden getest en gekozen voor bepaalde specificaties, eigenschappen, prijs-kwaliteitverhouding en de duurzaamheid van de band.

Nu zouden we daar een boek over vol kunnen schrijven, maar hieronder vatten we even de belangrijkste punten samen.

De juiste band in het juiste seizoen

Winterbanden zijn zachter dan zomerbanden, zodat zij hun elasticiteit behouden tijdens lage temperaturen. Deze zachtheid is een nadeel wanneer de band gebruikt wordt bij temperaturen hoger dan 7 graden Celsius. Dan slijt de band namelijk ontzettend snel, omdat de band hier niet voor gemaakt is. Hetzelfde geldt overigens voor vierseizoenenbanden bij zomerse omstandigheden. Deze banden zijn namelijk een compromis, omdat zij in alle seizoenen gebruikt moeten kunnen worden.

De ‘goedkope’ banden

Een goede band is samengesteld uit hoogkwalitatief materiaal na maanden onderzoek door complete teams en uitvoerige testen. Een band van een paar tientjes heeft deze route meestal niet afgelegd. Kies je voor banden ‘voor een prikkie’, dan kun je rekenen op matige eigenschappen. Dit is vooral te zien op het gebied van de duurzaamheid. De bandenslijtage bij deze banden zorgt er vaak voor dat ze hoogstens twee seizoenen gebruikt kunnen worden en daarna niet meer aan de eisen voldoen.

Kwalitatieve banden gaan langer mee, omdat er meer onderzoek gedaan is en omdat er gekozen is voor beter materiaal bij de productie.

Hoe herken je bandenslijtage?

De makkelijkste manier om bandenslijtage te herkennen, is door de profieldiepte van de band te meten. Aangezien het materiaal op het loopvlak het hardst slijt (dit is het enige contact met het wegdek immers), kun je op deze manier exact zien hoeveel millimeter er verdwenen is.

Maar we zitten niet altijd op onze knieën naast de auto. Daarom hebben we een aantal kenmerkende factoren op een rijtje gezet waaraan je kunt zien dat de banden versleten zijn:

  • Toenemende aquaplaning tijdens het rijden
  • Onstabiele wegligging           
  • Vertraagde of ‘zware’ reactie in het stuur     
  • Langere remweg
  • Minder grip
  • Meer geluid vanaf de banden in de auto

Welke vormen van bandenslijtage zijn er?

Er zijn een aantal verschillende soorten bandenslijtage die vaak voorkomen. De asymmetrische variant bijvoorbeeld, waar één zijde van de autoband harder slijt dan de rest van de band. Dit is met het blote oog te zien en heeft meestal te maken met de uitlijning van de auto.

Slijt de band echter voornamelijk in het midden en slijten de zijkanten veel minder hard? Dan is de bandenspanning te hoog (geweest), waardoor de band bol is gaan staan. Slijten de zijkanten (schouders) van de autoband echter veel harder en is het midden van de band nog lang niet zo versleten? Dan kan de compressor alvast op druk gebracht worden, want dan rijd je met een te lage bandenspanning rond. In onze bandenspanningstabel kun je makkelijk zien welke bandenspanning jouw banden moeten hebben.

Slijten banden van elektrische auto’s harder of niet?

Ja, het gewicht van de elektrische auto is namelijk hoger dankzij de accupakketten en de koppel van een EV is veel directer dan de koppel van een auto met verbrandingsmotor. Deze twee factoren zorgen ervoor dat de banden van een elektrische auto sneller slijten. Deze moeten mede daardoor aan andere eisen voldoen dan de conventionele autoband die we kennen.

Hebben de komende ADAS-systemen invloed op bandenslijtage?

Ja, een positieve invloed. Wanneer de auto zelf meer doet tijdens het rijden en voorzorgsmaatregelen treft, dan kun je er gerust op rekenen dat de banden minder snel slijten. Hard remmen is dan minder vaak nodig. En wanneer er geremd wordt, springt de ABS in waardoor de bandenslijtage bijzonder hard afneemt. Ook zorgen hulpsystemen zoals ESP voor reductie van de bandenslijtage.

Wat kun je tegen bandenslijtage doen?

Grappen als ‘de auto laten staan’ heb je natuurlijk niets aan. Zijn er dingen die jij zelf kunt doen om bandenslijtage tegen te gaan om zo langer door te kunnen rijden met een setje banden? Jazeker, maar vergeet niet dat bandenslijtage inherent verbonden is aan autorijden. De slijtage reduceren is mogelijk, maar voorkomen is uitgesloten zolang je de auto gebruikt.

Je kunt de bandenslijtage reduceren door maandelijks je bandenspanning te controleren. De meeste banden verliezen namelijk geleidelijk druk. Rijd je door met een te lage (of te hoge) bandenspanning, dan slijt de band per definitie sneller dan wanneer je met de juiste bandenspanning rijdt.

Een ander punt is het kiezen van de juiste band voor het juiste seizoen. Rijd je met zomerbanden in de zomer en wissel je naar winterbanden bij 7 graden – en weer terug wanneer het lente wordt? Dan ben je goed bezig, want dan rijd je met de juiste band op het juiste moment. Dit komt de slijtage ten goede.

Een laatste punt dat we écht moeten noemen, is de rijstijl. Ben je een vlotte automobilist en trek je graag hard op, dan slijten je banden harder dan wanneer je rustig optrekt. Ook wanneer je niet slipt bij je sportieve rijstijl. Hetzelfde geldt natuurlijk voor het bochtenwerk en het remmen. Wanneer je aan je banden denkt tijdens het rijden, merk je al snel dat de bandenslijtage aanzienlijk lager is dan toen de verkeerslichtsprintjes nog wilde winnen of de plaatselijke parkeerplaats af en toe van een donut voorzag.