Bandenspanning
Lage bandendruk kan tot enkele negatieve gevolgen leiden: aanzienlijk langere remweg op een nat wegdek, grotere risico op aquaplaning, verkeerde reacties van de auto op de manoeuvreereigenschappen, het voorkomen van overstuur of onderstuur, problemen met het parkeren (moeilijke stuurbewegingen), risico op explosie van de band tijdens de rij, sneller verbruik van stuursysteem en snellere slijtage. De enige voordeel is verhoogd rijcomfort (het betere dempen van de hobbels in de weg). Enthousiasten van het off-road rijden verlagen de bandendruk om de tractie te verbeteren.
Anderzijds resulteert te hoge bandenspanning in de ergere tractie ( er is minder contact met het oppervlakte), toename van het rijcomfort ( er dempt erger hobbels op de wegen, groter geluidniveau), de ophanging onderdelen (trillingen worden zwakker gedempt), groter risico op de lekkage of de beschadiging van de band, groter verbruik van het centrale deel van het loopvlak. Als het over voordelige kanten gaat, dan verschaft het stabiliteit in de bochten en het lager niveau van het brandstofverbruik door de lager rolweerstand.
Het is aanbevolen om deze één keer per twee weken nagaan en voor elke langere route. Met behulp van onze spanningstabel kunt u dat checken.