Zie je jezelf niet echt als een autospecialist, maar is het weer tijd voor een bandenwissel? We hebben speciaal voor jou informatie verzameld over de snelheidsindex van banden - wat is het, en waarom is het de moeite waard erop te letten? Ontdek hier alles over deze index en welke gevaren het gebruik van verkeerde banden met zich meebrengt.
Snelheidsindex van een band.
Wat is de snelheidsindex van banden?
De snelheidsindex van banden geeft de maximaal toegestane snelheid aan die je met de band kunt rijden. Deze snelheid geldt bij de maximale belasting, zoals wordt beschreven door de loadindex. Deze twee indexen zijn onafhankelijk van elkaar, maar je moet altijd op beide getallen letten als je banden onder een auto monteert. Overschrijd je de maximale belasting van de draagvermogenindex, dan is de snelheidsindex niet meer betrouwbaar. Zorg dus altijd dat je auto aan beide indexen voldoet.
De markering die naar de snelheidsindex verwijst, is zichtbaar als letters en cijfers op de zijkant van de band. Bij de goedkeuring van de auto wordt door de fabrikant aangegeven welke snelheidsindex van toepassing is op de auto. De fabrikant bepaalt de parameters van de auto, met inachtneming van het vermogen van de auto, belasting en andere parameters die de rijveiligheid beïnvloeden. Hou dus bij het wisselen van zomerbanden of winterbanden altijd rekening met de snelheids- en loadindex.
Seizoensbanden en snelheidsindex
In het geval van zomerbanden is het niet toegestaan om banden te gebruiken met een lagere snelheidsindex dan de snelheidsindex die door de fabrikant. Bij winterbanden ligt het iets anders. De snelheidsindex voor winterbanden, en de gebruiksregels daarvoor, zijn vastgelegd in de bepalingen van de Europese Unie (Richtlijn 92/23/EEG).
Volgens deze voorschriften kan er bij winterbanden een lagere snelheidsindex gebruikt worden dan door de fabrikant is aanbevolen, zolang deze niet lager is dan de Q-index (Q = 160 km/h). Als er onder de auto banden zijn gemonteerd met een lagere snelheidsindex, dan moet de markering zo geplaatst worden dat het voor de bestuurder zichtbaar is.
Ondanks dat het is toegestaan, is het toch beter om goed na te denken over het gebruik van banden met een lagere snelheidsindex. De banden kunnen namelijk sneller slijten en de auto kan anders gaan reageren dan je gewend bent. Om comfortabel en veilig te rijden mag de snelheidsindex van banden niet lager zijn dan 1 letter lager dan de goedgekeurde index.
Informatie over verandering van banden snelheidsindex.Bij het kiezen van banden geven de markeringen op de zijkant van de band waardevolle informatie. De keuze van juiste banden is belangrijk voor veiligheid en comfort. De belangrijkste markeringen, waar je bij de keuze van de band rekening mee moet houden, zijn: maat, draagvermogen (loadindex), snelheidsindex, productiedatum en -plaats.
Wat kan er gebeuren als je banden met een onjuiste snelheidsindex monteert?
- Gevaarlijke situaties tijdens het autorijden. Door de verkeerde banden kan de auto anders sturen en anders reageren.
- De band kan ontploffen zodat je de macht over het stuur verliest.
- Bij een auto-ongeluk kan de verzekeraar weigeren de schadevergoeding uit te betalen, omdat je op de verkeerde banden hebt gereden.
- Verlies van garantie op de gekochte banden. Monteer je banden met de verkeerde snelheidsindex, dan kan de garantie op de autobanden komen te vervallen.
- Bij een routinecontrole kan de politie je een boete geven omdat je verkeerde banden onder je auto hebt.
Hogere indexen dan de goedgekeurde?
Er bestaat een mogelijkheid om banden met een hogere draagvermogen- en snelheidsindex te monteren dan deze die door de producent zijn voorgeschreven. Is het de moeite waarde banden te wisselen die hogere indexen hebben?
Waarom is het goed om banden met een hogere index te gebruiken: | Waarom is het nadelig om banden met een hogere index te gebruiken: |
---|
Ze zorgen voor een vergroot niveau van stabiliteit van de auto tijdens het rijden tegen de wind in | Een hogere prijs |
Het rijden is meer precies en de auto reageert beter op de bewegingen van het stuurwiel | ‘Versteviging van het voertuig’– het veroorzaakt vermindering van reiscomfort |
Zekerder besturen tijdens sportief rijden | Grotere rolweerstand, wat brandstofverbruik verhoogt |
De auto gaat makkelijker de bochten door | De banden met een veranderde index beïnvloeden andere rijeigenschappen van het voertuig |
Tabellen met een uitleg van de markering op de band
Markering op de band | Snelheid |
---|
A1 | 5 km/h |
A2 | 10 km/h |
A3 | 15 km/h |
A4 | 20 km/h |
A5 | 25 km/h |
A6 | 30 km/h |
A7 | 35 km/h |
A8 | 40 km/h |
Markering op de band | Snelheid |
---|
B | 50 km/h |
C | 60 km/h |
D | 65 km/h |
E | 70 km/h |
F | 80 km/h |
G | 90 km/h |
J | 100 km/h |
K | 110 km/h |
L | 120 km/h |
M | 130 km/h |
N | 140 km/h |
Markering op de band | Snelheid |
---|
P | 150 km/h |
Q | 160 km/h |
R | 170 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
U | 200 km/h |
H | 210 km/h |
V | 240 km/h |
W | 270 km/h |
Y | 300 km/h |