Het gebruik van Runflat banden

  • 30/08/2019
  • Auteur: BANDEN-OPONEO.BE

Runflat banden, te herkennen aan de code “RFT” op de band, zijn al lang op de markt. Oorspronkelijk werden ze voor het leger ontwikkeld in de Tweede Wereldoorlog, en sindsdien is de ontwikkeling van de Runflat met sprongen vooruit gegaan. Sinds de jaren '80 zijn Runflat banden steeds bekender geworden en momenteel produceren sommige automerken uit het duurdere segment, auto’s met Runflat banden als standaard uitrusting.

Wat moet u over Runflat weten:

Bij het gebruik van Runflat banden moet de auto voorzien zijn van een goed functionerend bandenspanningssysteem. Zonder een goed functionerend bandenspanningssysteem is het onmogelijk om belangrijke informatie te verkrijgen over lekkages. Daarnaast moet een auto met Runflat banden een aangepast onderstel, veersysteem en ABS hebben. Maar als je gewone banden onder een dergelijk aangepast voertuig zou plaatsen kan dit invloed op de rijeigenschappen bij hoge snelheden hebben.

Bepaalde adviezen over Runflat banden staan in het serviceboekje van de auto of van de bandenproducent zelf. Het is bijvoorbeeld toegestaan om de banden met stikstof op te pompen, waarbij producenten wel waarschuwen voor het zelf maken van aanpassingen aan de banden. Ook verbieden sommige fabrikanten van Runflat banden reparaties aan beschadigde banden.

Runflat banden moeten met speciale apparatuur door een gekwalificeerde specialist gemonteerd worden; montage door een onbevoegde monteur kan beschadigingen aan de schouder van een Runflat band veroorzaken. Een onjuist gemonteerde band is echt niet ongevaarlijk en tegelijkertijd wordt het risico op een ontploffing vergroot.

Hoelang mag u nog met een lekke Runflat band rijden?

Met Runflat banden is het mogelijk om nog zo’n 80 kilometer door te rijden met een maximale snelheid van 80 km/uur. Let erop dat je de door de producent bepaalde afstands- en snelheidslimiet niet overschrijdt! Onder zeldzame weersomstandigheden zou het mogelijk zijn om voornoemde limieten te overschrijden. Als de buitentemperatuur laag is en je rijdt met een maximumsnelheid van 50 km/uur dan is het wel mogelijk de door de fabrikant aanbevolen afstandslimiet met zo'n 50% te verlengen. Langer doorrijden met een lekke band dan de producent adviseert is echter wel op eigen verantwoordelijkheid.

Hoe ziet u of uw Runflat band lek is?

Behalve een signaal op het dashboard -dat de bandenspanning plotseling gedaald is- kun je aan het rijgedrag van de auto merken dat de RFT lek is, denk hierbij aan:

Als de spanning van de RunFlat band onverwachts daalt is het noodzakelijk om zo snel mogelijk de band op te pompen. Probeer een tankstation in de buurt te vinden waar dat gedaan kan worden. Bijpompen van de lekke band voorkomt verdere beschadigingen aan de band. Als de band helemaal leeg is maar men kan nog ermee rijden, probeer dan om de band half op te pompen om schade aan de schouder van de band en de velgen te voorkomen. Maar let op: door de lekkage wordt de bandenspanning verminderd, hetgeen het oppervlakte contact met de weg vergroot en waardoor de temperatuur van de band tijdens het rijden stijgt. Hoge temperaturen kunnen de lekke band verdere schade toebrengen wat het rijden gevaarlijker maakt. Dit is vooral het geval gedurende warme zomerse maanden met een heet wegdek.

De pluspunten van Runflat banden:

  • Garantie van veiligheid (er bestaat geen risico dat de auto onbestuurbaar wordt);

  • Geen nood om de band direct te verwisselen;

  • Besparing op het gewicht van reservewiel, krik etc.

  • Beter bestand tegen beschadiging.

De minpunten van Runflat banden:

  • Hogere kosten omdat RFT duurder en zwaarder is;

  • Minder comfort (meer rolgeluid en minder demping);

  • Snellere slijtage;

  • Reparatie alleen bij daarvoor gespecialiseerde garages, en meestal mogen ze niet gerepareerd worden, alleen vervangen.

Conclusie:

De RFT is een gespecialiseerde band; voor de reguliere consument lijkt het een oplossing te bieden voor een niet- bestaand probleem. De meeste mensen rijden immers kleine afstanden, vaak met een lage snelheid. Het grootste nadeel zijn hoge kosten van exploitatie(hoge aankoopprijs, kortere levensduur, hoge montagekosten). Het belangrijkste voordeel is de veiligheid van de Runflat band. Denk hierbij aan zakenlui die zich in een zware sedan met hoge snelheid over langere afstanden verplaatsen; een eventuele klapband heeft dan gevolgen die goed gecontroleerd kunnen worden. Maar ook in nichemarkten zoals beveiligd transport en spoedeisend hulpdiensten zijn Runflat banden van het grootste belang. Maar, denk ook aan praktische toepassingen zoals bijvoorbeeld een vrouw die vaak ‘s-avonds laat alleen van haar werk met de auto naar huis moet. Voor niemand is een lekke band een pretje, maar voor iemand die een uur of langer langs de kant van de weg moet wacht op de berger kan het hebben van Runflats toch écht wel een verademing zijn!

Wat vindt u van dit artikel?
Beoordeel ons

Dank u wel
Plaats uw opmerking
(Pas op! De inhoud van de geplaatste berichten worden gemodereerd.)

  1. Veilig betalen
    & SSL certificaat
  2. Snel en gratis bezorgd
  3. Alleen originele
    producten
  4. Al meer dan
    2.000.000 klanten
  5. Europees
    verkoopnetwerk