Bandengrip hoort bij autorijden, maar je staat er misschien niet zo vaak bij stil. Toch heeft bandengrip meer invloed dan je denkt. Het zorgt er immers voor dat je kunt versnellen, draaien en stoppen, kortom: het geeft controle over je auto.

Hoe ontstaat grip eigenlijk? Grip op de weg is een combinatie van drie factoren: het contactvlak van de banden, de wrijving tussen het wegdek en de band en de verticale belasting van de band. Het klinkt misschien eenvoudig, maar er komt meer bij kijken dan je denkt. Lees dus snel verder.

Autoband heeft grip op nat wegdek

Waarom is bandengrip belangrijk?

Bandengrip is een van de factoren die de veiligheid op de weg beïnvloeden. Als banden hun grip verliezen, dan gaat de tractie verloren en slipt je auto. Als de voorbanden slippen, dan heeft de auto de neiging om rechtdoor te gaan, ondanks dat je met het stuur worstelt om je auto weer de juiste kant op te krijgen. Als je achterwielen grip verliezen, dan ontstaat overstuur waarbij de achterkant van je auto heel ver uitdraait. Zonder snelle reflexen of de stuurvaardigheden die je leert in een slipcursus, kun je hierdoor snel in de berm belanden.

Hoe zorgt bandengrip voor veiligheid?

Bandengrip zorgt op diverse manieren voor veiligheid. We zagen al dat het contactvlak van de band een grote rol speelt bij de grip. Hoe groter dit vlak is, hoe beter de grip op de weg zal zijn. Je houdt het contactvlak optimaal door je autobanden op de juiste bandenspanning te houden. Pomp je je banden te hard op, dan verkleint het contactvlak en verlies je grip.

Auto rijdt snel door bocht met spinnende autoband

Hebben je autobanden een te lage bandenspanning, dan is het contactvlak wel lekker groot, maar de band vervormt hierdoor behoorlijk. Met name de zijdelingse steun wordt minder waardoor je minder controle hebt tijdens het sturen. Je auto zwabbert door de bochten heen en een klapband ligt al snel op de loer. Bovendien slijt het bandenprofiel veel sneller als je banden te zacht zijn, waardoor de grip op de weg sterk vermindert. Veilig rijden betekent daarom: je banden op de juiste spanning houden.

De winters in België zijn meestal niet heel streng en duren niet zo lang. Toch kunnen ook in deze mini-winters sneeuw en ijs voor gladde wegen zorgen, waarop je auto snel grip verliest. Daardoor kun je met je auto van de weg af raken of tegen een andere auto botsen. Beide scenario’s zijn natuurlijk niet wenselijk. Voorkom dit door de juiste winterbanden te gebruiken. Deze hebben een speciale rubbersamenstelling die zachter blijft bij lagere temperaturen en als het ware aan het wegdek kleeft. Het speciale bandenprofiel zorgt bovendien voor extra grip in de sneeuw en een betere tractie op glad wegdek.

Het juiste bandenprofiel is overigens ook erg belangrijk bij het behoud van grip op de weg. Er bestaan grote verschillen tussen bandenprofielen voor droog wegdek en voor nat wegdek. Een typisch profiel voor nat wegdek is herkenbaar aan de V-groeven in het profiel en de lengtegroeven in de rijrichting. Het typische profiel voor een droog wegdek zien we vaak terug bij de zomerbanden. Dit profiel heeft minder lamellen dan de winterbanden en beschikt over speciaal ontworpen profielblokken die aquaplaning voorkomen. Met dit profiel ontstaat meer grip bij hogere temperaturen, zodat de wegligging bij nat en droog weer wordt verbeterd.

Wanneer verliezen banden hun grip?

Banden kunnen hun grip natuurlijk ook verliezen en dat kan op verschillende manieren: door te snel rijden, door overbelasting en via slijtage aan het bandenprofiel, veroorzaakt door de verkeerde bandenspanning. Rijden met hoge snelheid kan bij nat weer aquaplaning veroorzaken, waardoor je auto de grip op de weg verliest. Pas dus altijd je snelheid aan bij nat weer en rijd niet te hard. Snel rijden bij droog weer kan trouwens ook nadelig zijn voor de grip op de weg. Hard remmen en optrekken zorgen hierbij voor een snellere profielslijtage, waardoor banden gladder worden en op termijn hun grip verliezen.

Gebruikte autobanden opgestapeld

Overbelasting van je banden is ook iets wat je zoveel mogelijk moet zien te voorkomen. Dit ontstaat als je auto meer gewicht heeft dan wat je autobanden kunnen dragen. Maar hoe weet je nu of dat het geval is? Een handig hulpmiddel hierbij is de draagvermogenindex (of load index) die bij nieuwe autobanden vermeld wordt. Deze geeft met een code aan welk gewicht de band kan dragen. Je kunt het bijbehorende gewicht opzoeken in deze tabel. Zo kan een band met loadindex 50 een gewicht van 190 kilo dragen. Om klapbanden, overbelasting en gripverlies te voorkomen, mag het gewicht van je auto nooit hoger zijn dan het totaalgewicht wat de 4 autobanden volgens de load index kunnen dragen. Even iets om op te letten als je nieuwe banden gaat kopen.

Wat kun je zelf doen om bandengrip optimaal te houden?

Om veilig te rijden is het essentieel dat je zoveel mogelijk grip op de weg houdt. Met een paar makkelijke tips kun je daar zelf voor zorgen:

  • Houd het contactvlak optimaal door je banden op de juiste spanning te houden.
  • Kies de juiste autobanden voor het seizoen, met een passend profiel.
  • Vermijd overbelasting door autobanden met de juiste loadindex te kiezen en je auto niet te zwaar te beladen.
  • Rij altijd met gepaste snelheid.
  • Meet regelmatig de profieldiepte van je banden met een profielmeter.
  • Bekijk het bandenlabel om de grip op nat wegdek van de band te zien.

Met deze tips kun je zelf voor een groot deel voorkomen dat je tijdens het autorijden de grip op de weg verliest en in onveilige situaties terecht komt. Bovendien helpen deze tips om je banden in topconditie te houden waardoor je er langer plezier van hebt.