De banden van een motorvoertuig worden vaak ondergewaardeerd. We kijken naar de cilinderinhoud voor het vermogen, de velgen of lak voor de stijl maar we vergeten vaak hoe essentieel de banden zijn voor de prestaties en veiligheid. De juiste banden geven de beste tractie, een bepalende factor voor remweg en wegligging. En in ons knusse zeeklimaat; waar moeten we precies aan denken bij een regenband?

Regendruppels vallen op een nieuwe regenband

Het profiel van een band

Het loopvlak van de band is één van de belangrijkste factoren voor de prestatie van een motorvoertuig. Het gaat dan niet alleen om het rubber op de banden, maar de profielgroeven en de diepte daarvan is nóg belangrijker voor goede prestaties bij regen. Deze profielgroeven dienen om het water weg te leiden van het contactvlak van de band. Zonder deze groeven kan het water nergens heen en zal de band zich bovenop het water drukken, waardoor de auto van de weg wordt getild en je van automobilist naar zeilsporter omgetoverd wordt. Dit is de beruchte aquaplaning en wie dit al eens heeft meegemaakt zal het hulpeloze gevoel niet snel vergeten. Hoewel een band met een profieldiepte van 1,6 mm nog door de APK komt, is minder dan 3 mm al gevaarlijk bij erg nat weer.

Controleer regelmatig de profieldiepte over de volledige breedte van de band. Soms verslijt een band meer aan de binnenkant dan aan de buitenkant (waar je gewoonlijk controleert) en dit soort ongelijke slijtage aan het profiel kan voor problemen zorgen. Deze ongelijke slijtage treedt op als de uitlijning van de wielen niet goed is. Het loopvlakpatroon is ontworpen om het beste te werken wanneer de band rolt zoals bedoeld. Een band die niet goed is uitgelijnd belemmert de efficiëntie van het loopvlakontwerp aangezien water niet correct afgevoerd wordt. Gelijksoortige problemen kunnen optreden als de bandenspanning niet juist is

De juiste bandenspanning, zoals vermeld op een sticker in het portier, brandstofklep of gebruikershandleiding, zorgt ervoor dat de maximale hoeveelheid rubber in contact komt met de weg. Hierdoor kunnen de groeven in de banden hun werk doen als ontworpen. Een te lage bandenspanning veroorzaakt te veel contactoppervlak en zorgt ervoor dat het middengedeelte van de band los komt van het wegdek. Dit creëert een holte die water kan vasthouden en grip vermindert. Een te hoge bandenspanning zorgt ervoor dat de band uitpuilt en een ballonvorm krijgt. Hierdoor worden de randen van het wegdek opgetild en houdt je slechts een smal contactvlak over. 

Het loopvlak van een goede regenband zal een profiel hebben dat water naar de buitenkant leidt. Een “V” profiel doet dit al uitstekend maar een profiel met vooral schuine groeven naar de buitenkant van de auto voorkomt dat water zich ophoopt in de wielkast bij zware regenval.

Welke band presteert het beste?

Nieuwe regenband rijdt door een plas water

Zomerbanden zijn de beste keuze voor regenachtige omstandigheden als het warm weer is - bij koud weer verliezen ze snel hun capaciteiten. Zomerbanden presteren slechter bij lagere temperaturen omdat ze te stijf worden, wat resulteert in verlies van tractie. Winterbanden zijn gemaakt met een loopvlak dat de beste grip in sneeuw en modder geeft. Regenbanden hebben een vergelijkbare profiel nodig. Voor goede prestaties bij nat weer heeft het loopvlak van de band immers groeven nodig die helpen om het water onder de banden weg te leiden terwijl u rijdt. 

De regenband van Uniroyal is de specialiteit van het Amerikaanse bandenmerk. De regenband werd voor het eerst op de markt gebracht sinds 1969 en is nog steeds het paradepaardje van Uniroyal. De Uniroyal regenband is draai richtingsgebonden en heeft door het V-profiel een optimale technologie om water af te voeren tijdens het rijden op nat wegdek. Het is de perfecte band voor het regenachtige weer in Nederland.

De gulden middenweg zijn all-season banden die voor alle seizoenen gemaakt zijn. Met andere woorden, ze bieden acceptabele prestaties in zowel warm als koud weer, maar niet op het niveau van zomerbanden bij warm weer of winterbanden bij koud weer. In Nederland, waar het in de winter regent en er niet veel sneeuw ligt, zijn all-season banden het beste vermits de winter niet te koud is. Voor zomerbanden is het simpelweg te koud, en voor winter banden te warm. Zomerbanden beginnen snel aan prestaties in te boeten als de temperatuur onder de 7⁰C komt en we hebben zo’n 4 à 5 maanden per jaar die daaronder komen. Over de winter hebben we het geeneens, die lijken zich te beperken tot koud, druilerig weer waar winterbanden overbodig zijn.

Het Europees Bandenlabel - grip op nat wegdek

Auto rijdt op de snelweg tijdens slecht weer

Lastig! Hoeveel maanden regent het, wat is de gemiddelde temperatuur, is het nu een koude zomer of een warme winter? Is er dan niemand die een eenvoudig antwoord kan geven? Jawel! Een select clubje openbaar bestuurders, gezeteld in de charmante Belgische stad Brussel, heeft duidelijkheid hierover verschaft. Sinds 1 november 2012 moeten alle banden die binnen de EU verkocht worden het Europees Bandenlabel bezitten. Daarop staat duidelijke informatie over brandstofverbruik, geluidsproductie en de veiligheid. Als kenmerk om de veiligheid van een band in het label op te nemen is gekozen voor de remweg op nat wegdek, ofwel hoe presteert de band als regenband. Een schaal van A tot G geeft aan hoe een auto remt op een nat wegdek. Het symbool A staat voor de kortste remweg en F voor de langste. Categorieën D en G zijn leeg om het verschil tussen hoge en lage kwaliteit van banden nog duidelijker te maken. Het verschil tussen de kortste en de langste remweg (klassen A en F) is minstens 18 meter bij een snelheid van 80 km per uur- dat is de lengte van een vrachtwagen!

Regenbanden voor de motor

Motorrijden is avontuurlijk – tenminste, in vergelijking met het tamme comfort van een sedan. Echter, de herfststormen en vooral natuurlijk de lentebuitjes voegen een gevaarlijk element aan dit avontuur toe voor zowel stedelijke als landelijke rijders. Aangezien een motor maar 2 banden heeft zijn regenbanden nog belangrijker. En de motorrijder moet dat zelf bijhouden, geen ambtenaar die jaarlijks je profiel controleert, nee, als je vermoedt dat de wegligging van je motor niet optimaal is dan wil je dat onmiddellijk oplossen. Je mag in ieder geval niet met een profiel rijden dat onder 1 mm is, maar bij slecht weer is 2 mm toch echt wel het minimum. Een veelvoorkomende fout is dat veel motorrijders de bandenspanning verlagen bij slecht weer, maar ook hier geldt dat dit het effect van het ontwerp van de band verstoort en de wegligging verslechterd.

Tot slot

All-season banden bieden goede tractie op nat wegdek, zowel bij warm als koud weer, terwijl winterbanden de beste grip op nat wegdek bieden bij koud weer. In de Nederlandse winter, met temperaturen dichter bij het vriespunt zijn all-season banden aan te raden. Koop nooit banden die laag scoren op het Europese bandenlabel, voor een paar tientjes meer koop je een kwaliteitsband met veel betere grip en kortere remweg. Maar pas op: zelfs met de beste regenbanden heb je veel minder grip en tractie en zijn de remafstanden anderhalf keer zo lang. Je kunt ook direct grip verliezen op nat wegdek, in tegenstelling tot progressief verlies in droge omstandigheden. Rijdt dus altijd voorzichtiger bij regen.