Het draait tegenwoordig meer en meer om rijhulpsystemen wanneer het gaat om autorijden. We hoeven steeds minder zelf te doen – en de auto waarschuwt ons wanneer er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Indien mogelijk grijpt de auto ook zelf in. TPMS is één van de hulpsystemen die tegenwoordig al verplicht zijn in de nieuwe auto’s die op de markt gebracht worden. Tegelijkertijd is er veel onbekend over de bandenspanningssensoren, want je kunt er niet zomaar blind op rekenen. Daarom graven we ons vandaag eens in en kijken we nóg dieper naar dit onderwerp. Wat is TPMS, hoe werken bandenspanningssensoren en wat moet je echt in de gaten houden?

Wat is TPMS nou precies?

TPMS staat voor ‘Tire Pressure Monitoring System’, wat letterlijk een systeem is dat de bandenspanning monitort. De spanning in de banden onder de auto wordt gemeten door middel van sensoren of een calculerend systeem. Wanneer de bandenspanning te laag is, wordt er een signaal afgegeven naar het dashboard voor de bestuurder. Het is vervolgens aan de bestuurder om in te grijpen, de auto doet dit (nog) niet zelf.

Welke soorten bandenspanningssensoren zijn er en hoe werken zij?

Er zijn grofweg twee systemen en beide systemen zijn goedgekeurd door de EU. Autofabrikanten mogen helemaal zelf bepalen welk systeem zij gebruiken. De twee systemen zijn:

  • Directe TPMS: sensoren meten de druk in de band zelf op, versturen een signaal met een radiofrequentie van 533 MHz en dit wordt vertaald door de ECU naar concrete waarden.
  • Indirecte TPMS: een systeem berekent het aantal omwentelingen per band via het ABS-systeem en trekt hier vervolgens conclusies uit aan de hand van een ingewikkeld algoritme dat alleen werkt bij de juiste bandenmaat voor jouw auto.

Tussen de twee systemen bestaan veel verschillen, maar de meningen van experts lopen dermate uiteen dat het veilig te zeggen is dat beide systemen voorkeuren hebben. Niet verrassend natuurlijk, aangezien zij beide goedgekeurd zijn door de EU.

Is TPMS verplicht – en zo ja, waarom eigenlijk?

Ja, TPMS is verplicht in alle auto’s die op de markt gebracht zijn sinds november 2014 en alle types die goedgekeurd zijn voor productie vanaf november 2012. Je hoeft je echter niet direct zorgen te maken wanneer je een oudere auto hebt. Oudere auto’s mogen gewoon door blijven rijden zonder bandenspanningssensoren. Het inbouwen van een TPMS-systeem is wel mogelijk, maar is niet verplicht en vaak ook niet noodzakelijk wanneer je zelf regelmatig de bandenspanning opmeet. Desalniettemin zijn bandenspanningssensoren wel veiliger, omdat de bestuurder op deze manier eerder merkt wanneer er problemen zijn met een lekke band.

De EU heeft ervoor gekozen om de bandenspanningssensoren verplicht te stellen omdat er verschillende voordelen aan het systeem zitten:

Daarnaast is de EU al langere tijd bezig met het verplichten van uiteenlopende ADAS-systemen. De TPMS-systemen zijn duidelijk een voorloper geweest op de ontwikkelingen.

Kan ik bandenspanningssensoren in laten bouwen op een oudere auto?

Dat kan zeker. De kosten die hieraan verbonden zijn, liggen meestal tussen de € 200 en € 400, afhankelijk van de keuze die je maakt. Het directe systeem wordt vaak direct achter het ventiel zelf gemonteerd. Het is wel verstandig om iets verder te kijken dan alleen de aanschafkosten. Het is veiliger om met de sensoren te rijden, omdat je problemen eerder opmerkt. Aan de andere kant komen er ook extra onderhoudskosten bij kijken, die doorgaans bij elke bandenwissel terugkomen. Daarom kan het verstandig zijn om hier wat verder naar te kijken voordat je een keuze maakt.

Een TPMS-systeem inbouwen kun je overigens gewoon zelf, met het juiste gereedschap, zoals in onderstaand filmpje duidelijk te zien is: 

Wat is hét grote gevaar achter de bandenspanningssensoren?

In een artikel over TPMS mag het grote gevaar van het systeem niet ontbreken. We moeten op blijven letten wanneer we in een auto rijden met sensoren en hulpsystemen. En we moeten kritisch blijven kijken naar de werking van de systemen. TPMS is een geweldig systeem dat waarschuwt bij een te lage bandenspanning, máár het systeem waarschuwt pas bij een afname van 20%. Dat is een zeer groot verlies van bandenspanning. Bij 15% geeft het systeem (meestal) geen melding, terwijl je dan eigenlijk al ingegrepen moet hebben.

Is dat een nadeel aan TPMS en bandenspanningssensoren? Geenszins, het betekent alleen dat we moeten ‘leren’ hoe we het systeem moeten gebruiken. Zo is het verstandig om gewoon maandelijks de bandenspanning te blijven controleren, net als het checken van de spanning voor een langere reis. De TPMS-systemen gebruiken we vervolgens alleen voor het geval er een acuut probleem ontstaat tijdens het rijden. Bijvoorbeeld bij een lekke band die langzaam leegloopt tijdens het rijden. Op die manier heb je namelijk meer dan genoeg tijd om de volgende parkeerplaats te bereiken, zonder door te moeten rijden op de velg. Gebruik je de bandenspanningssensoren op deze manier, dan bereik je optimaal profijt van het rijden met TPMS als ondersteuning.