We zijn allemaal op de hoogte van de mogelijkheden rond elektrisch rijden. Duurzaamheid is belangrijk. Rekening houden met het milieu, afval scheiden en groene stroom zijn termen die meer dan dagelijks voorbijkomen. Er zijn echter veel andere dingen waar je rekening mee kunt houden wanneer duurzaamheid en veiligheid hoog in het vaandel staan. Hoe zit het bijvoorbeeld met de bandenspanning? Wat gebeurt er wanneer je doorrijdt met een te hoge of te lage druk? En waar vind je de ideale bandenspanning voor jouw Opel, Volkswagen of Peugeot?
Wat is bandenspanning nou eigenlijk?
Bandenspanning is niets meer dan overdruk die aanwezig is in de band. De overdruk zorgt ervoor dat de band de vorm aanneemt die de bandenfabrikant voor ogen had bij het ontwerpen van de band. Dankzij de overdruk behoudt de band niet alleen de vorm, het zorgt er ook voor dat het volledige gewicht van de auto gedragen kan worden. Aangezien sommige bestelwagens ontzettend veel lading kunnen bevatten, kan het zo zijn dat er verschillende bandenspanningen aangeraden worden. Eentje voor het ledig gewicht van de wagen en eentje voor de wagen met een volle lading.
Wat gebeurt er precies bij onderspanning en hoe ontstaat dit?
Er zijn drie mogelijke situaties wanneer het gaat om bandenspanning:
- Er is onderspanning
- De band is op de juiste bandenspanning
- Er is overspanning
Onderspanning is de meest gevaarlijke variant. De bandenspanning is dan lager dan de aangeraden bandenspanning. Helaas kunnen we daar niet zo gek veel aan doen. Een gemiddelde band verliest namelijk tussen de 0,05 en 0,1 bar per maand. Dit gebeurt door het drukverschil binnen en buiten de band. De lucht gaat via het rubber naar buiten, waardoor de overdruk in de band lager wordt.
Op zich is er niet veel aan de hand van een onderspanning van 0,1 bar. Maar rijd je een jaar lang door zonder de bandenspanning te controleren, dan gaat het verkeerd. Je kunt er gerust op rekenen dat de spanning dan minstens een half bar te laag is.
Dit zorgt voor een hoger verbruik, meer CO2-uitstoot en vooral een veel slechtere wegligging. De auto reageert langzamer op stuurbewegingen, zoekt zelf een weg over het asfalt en ook de remweg is verre van ideaal. Hoe groter de onderspanning, hoe groter het risico uiteraard is.
En hoe zit dat dan met overspanning?
Een te hoge bandenspanning is niet goed voor de auto – zo wordt door velen verteld. Maar dat is net niet helemaal waar. Een bandenspanning van 10% boven de aangeraden bandenspanning is immers overspanning, maar zorgt er vaak voor dat de band prima presteert in lastige omstandigheden. Overdrijf je het echter en ga je meer dan 10% boven de aangeraden bandenspanning zitten, dan zijn alle voordelen weg als sneeuw voor de zon.
Het gevolg is dan namelijk dat het loopvlak van de band niet meer optimaal benut kan worden, omdat niet het volledige loopvlak contact heeft met het wegdek. Dit zorgt voor een langere remweg, minder comfort tijdens het rijden en een veel hogere mate van slijtage.
Waar vind ik de juiste bandenspanning voor mijn band?
De juiste bandenspanning voor de band vind je niet op de band zelf. Het heeft namelijk te maken met de auto die je rijdt. Ter vergelijking: een gemiddelde elektrische auto is 30 procent zwaarder dan de tegenhanger op benzine, en dan zijn er andere eisen die aan de banden gesteld worden.
Er zijn drie plekken waar de adviesspanning te vinden is:
- Het instructieboekje van de auto die je momenteel rijdt
- De binnenkant van de tankdop
- In het portier van de bestuurder
Hoe vaak moet de bandenspanning gecontroleerd worden?
Rijden met de juiste bandenspanning is een goed idee met het oog op het verbruik en de veiligheid. Maar hoe vaak moet de bandenspanning dan gecontroleerd worden? Elke twee weken is overdreven wanneer de gemiddelde band tussen de 0,05 en 0,1 bar per maand verliest. Elke maand is een beter idee, zeker wanneer je hier een vaste dag voor kunt prikken. De eerste zaterdag van de maand bijvoorbeeld, wanneer je op die dag ook altijd de auto wast. Zorg er wel voor dat je goede meetapparatuur gebruikt wanneer je dit thuis wilt doen. Je wilt immers wel een juiste lezing krijgen.
Daarnaast is het verstandig om de bandenspanning voor én na lange ritten te controleren. Bijvoorbeeld wanneer je op wintersport gaat met de auto, of in de zomer naar Zuid-Frankrijk gaat met de auto. Vergeet voor zulke ritten niet om ook direct even naar het bandenprofiel te kijken.