Elke automobilist wil de brandstofkosten zo laag mogelijk houden zonder minder vaak de weg op te gaan. Ook zou hij graag zien dat mechanische onderdelen minder snel slijten en hij dus minder vaak naar de garage moet. Ecorijden is een doeltreffende manier om deze doelen te bereiken en de uitstoot van CO2 in de atmosfeer te beperken.
Aan ecorijden moet je wennen maar de auto beloont je dubbel en dwars tijdens het volgende bezoek aan de benzinepomp.
Ecorijden, wat is dat eigenlijk?
De regels van zuinig autorijden, ook wel ecodriving of ecorijden genoemd, komen vooral neer op het vloeiend en veilig besturen van het voertuig, wat merkbare voordelen oplevert.
Lang dachten veel mensen dat het een techniek is waarbij je langzaam rijdt. Niets is minder waar. Tegenwoordig is de mening over ecorijden zodanig veranderd dat het zelfs een trend geworden is die steeds populairder wordt. Onafhankelijk onderzoek heeft bovendien aangetoond dat zuinig reizen met de auto een brandstofbesparing van gemiddeld 10% oplevert.
Als iemand vraagt hoe je zuinig rijdt, is het antwoord eenvoudig - breng de principes van ecorijden in de praktijk!
Zuinig rijden en de technische staat van het voertuig
Hoe rij je zuinig met een diesel of benzineauto? Begin bij een goede technische staat van de auto. Defecten en gebreken zijn vijanden van ecorijden. Stel keuringen daarom niet uit, en laat regelmatig de olie en de filters vervangen. Ook is het een goed idee om het brandstofverbruik in de gaten te houden, zodat je eventuele defecten snel op het spoor bent. Overmatig verbruik kan een gevolg zijn van een kapotte lambdasonde, thermostaat of injector.
Niet elke automobilist is zich ervan bewust dat ook de bandenspanning invloed heeft op het brandstofverbruik. Zowel te lage als te hoge spanning kan leiden tot een hoger verbruik. Bovendien slijt hierdoor het loopvlak sneller.
Met de regels van ecorijden zul je minder brandstof verbruiken. In oude gidsen over brandstofbesparing las je vaak dat je de motor moest opwarmen voorafgaand aan het vertrek. Tegenwoordig is men een andere mening toegedaan. Het opwarmen van de auto is niet alleen nutteloos maar zelfs slecht voor de auto. Bovendien leidt het tot een hoger brandstofverbruik.
In de gebruiksaanwijzing van het voertuig geeft de fabrikant expliciet aan dat je na het starten direct moet vertrekken. De heden gebruikte synthetische olie heeft een uitstekende viscositeit en hoeft niet langdurig te worden verwarmd. Bovendien warmt een motor bij belasting veel sneller op dan bij draaien zonder versnelling. Bij een koude motor moet het besturingssysteem het brandstofmengsel verrijken. Een koude motor in de neutrale stand verbruikt dus meer brandstof dan wanneer deze warm is.
Met welk toerental dien je te rijden?
De regels voor zuinig rijden zeggen ook iets over het toerental dat je moet nastreven en het moment om te schakelen. Veel automobilisten vragen zich af wat het beste moment is om op te schakelen. Alles hangt af van het type brandstof. Welke toeren bij diesel? De meeste aandrijfkracht in hedendaagse motoren is al beschikbaar onder de 2000 toeren.
Hoe rijd je zuinig op diesel? Bij diesel heb je iets meer speling, tot ca. 2500 toeren. Zo ben je vloeiend onderweg met de optimale snelheid bij minimale belasting en dus optimaal brandstofverbruik.
Is cruise control zuinig?
Wie een auto met cruise control heeft, kan zich geen lange reis over de snelweg zonder deze functie voorstellen. Het inschakelen wordt direct aan de bestuurder meegedeeld via een lampje op het dashboard, waarna de auto op dezelfde vaste snelheid blijft rijden. Bespaar je vanaf dat moment brandstof? Zuinigheid ligt voor de hand, maar is dat altijd zo?
Veel hangt af van hoe de route eruit ziet. Op een onregelmatige weg met veel hellingen en bochten is rijden met cruise control af te raden. Het levert geen brandstofzuinigheid op omdat de motor hogere toeren moet draaien en dus meer brandstof verbruikt. In geval van een rechte, gladde weg is dat anders. Dan zal het toerental stabiel zijn en hoef je minder snel te tanken.
Ecorijden: regels voor het optrekken
Een ander belangrijk aspect in het kader van zuinig rijden is het optrekken.
Hier blijkt dat de uitersten geen besparing opleveren. Noch abrupt optrekken met volledig ingetrapt gaspedaal, noch langzaam van start gaan levert gewenste resultaten op. Ga voor de gulden middenweg. Specialisten raden aan om het gaspedaal rustig in te drukken en zo snel mogelijk op te schakelen, aan de hand van de bovenstaande tips.
Ecorijden is niet alleen eco maar ook zuinig. Zuinig autorijden – dit moet je onthouden
Zuinig rijden betekent vooral vloeiend rijden. In dat geval gelden de basisregels als het houden van een veilige afstand tot de auto voor je, opvolgen van de verkeersregels, vermijden van abrupte manoeuvres en zo snel mogelijk reageren op onregelmatigheden van het wegdek, bijv. door te vertragen als je een rood stoplicht ziet in de verte.
Het is altijd verstandig om in te spelen op het gedrag van de andere weggebruikers en zelf voorspelbaar te rijden. Zo rijd je vloeiender, zonder dat je vaak moet optrekken of krachtig moet remmen, wat het brandstofverbruik niet ten goede komt. Last but not least is het ook veiliger.