Als u behoort tot degenen die op de winterbandentests van dit jaar wachten, dan is de Duitse automobielclub ADAC een van de eersten die zijn bevindingen publiceert. Nu kunt u ze bekijken en nagaan welke modellen het best hebben gepresteerd.

De ADAC-organisatie heeft besloten de bandenmaten - 185/65 R15 en 215/60 R16 - onder de loep te nemen bij de wintertests van dit jaar. Voor elke variant werden bijna duizend banden met succes getest, die drie prijsklassen vertegenwoordigen - van premium tot middenklasse en budget. Slechts een selectie daarvan voldeed aan de strengste eisen en kreeg daardoor de beste cijfers en een hoge plaats op de algemene ranglijst. Deze modellen kunnen worden aanbevolen voor het winterseizoen 2022/2023.

Welke winterbanden zijn de beste gebleken?Welke winterbanden zijn de beste gebleken?

ADAC-winterbandentests - methodologie

Een grondig onderzoek naar de belangrijke eigenschappen van winterbanden is de opdracht van de Duitse automobielclub. Deskundigen onderzoeken zorgvuldig de belangrijkste parameters van de banden onder bepaalde omstandigheden om hun sterke punten te ontdekken en in sommige gevallen hun zwakke punten bloot te leggen. De modellen zijn afkomstig van verschillende distributiepunten. Zij worden geselecteerd op basis van de huidige marktsituatie en hun fabrikanten hebben geen invloed op de handelingen van de ADAC-specialisten noch op de resultaten van de uitgevoerde winterbandentests.

Het eigen beoordelingssysteem van de organisatie is zeer gedetailleerd en er is geen enkel detail over het hoofd gezien. Het omvat de mogelijkheid om de modellen te testen in uiteenlopende omstandigheden, die overeenkomen met die waarmee bestuurders in het winterseizoen worden geconfronteerd:

  • prestatie op nat wegdek (30% van de eindscore),
  • prestatie op besneeuwd wegdek (20% van het eindcijfer),
  • prestatie op droog wegdek (15% van het eindcijfer),
  • prestatie op glad wegdek (10% van het eindcijfer),

Voor testers tellen ook criteria als levensduur (10% van het eindcijfer), brandstofverbruik (10% van het eindcijfer) of geluidsemissie (5% van het eindcijfer) mee. Tegenwoordig wordt veel belang gehecht aan banden die niet alleen veilig zijn, maar ook economisch en ecologisch goed presteren.

De ADAC-specialisten baseren zich op een systeem dat al jaren ontwikkeld en gebruikt wordt om afzonderlijke beoordelingen toewijzen voor de bovengenoemde categorieën.

  • beoordelingen 0,6 - 1,5 (zeer goed)
  • beoordelingen 1,6 - 2,5 (goed)
  • beoordelingen 2,6 - 3,5 (bevredigend)
  • beoordelingen 3,6 - 4,5 (voldoende)
  • beoordelingen 4,6 - 5,5 (onvoldoende)

Er geldt een beoordelingsschaal van vijf punten, waaruit duidelijk blijkt dat hoe lager het cijfer, hoe gunstiger de score. De beste winterbanden zijn die welke, bij elkaar opgeteld, de laagste gemiddelde score hebben voor bovengenoemde parameters. Ze worden aanbevolen omdat ze in alle opzichten solide prestaties garanderen - belangrijk wanneer u in de winter met de auto reist.

ADAC-winterbandentest 2022/2023 in de maat 185/65 R15

Bij compacte auto's met kleine afmetingen is 185/65 R15 vaak de juiste bandenmaat. En dat is precies waarop de ADAC-specialisten hun aandacht hebben gericht. Hij past zowel in de Audi A1 als in de Opel Corsa en de VW Polo, en op die laatstgenoemde zijn winterbanden van deze maat getest.

In totaal werden de prestaties van 16 modellen geverifieerd, en de resultaten kunnen enigszins verrassend zijn. Het resultaat is als volgt:

Model

Punten

Eindscore

Continental WinterContact TS 870

2,2

goed (gut)

Goodyear Ultra Grip 9+

2,2

goed (gut)

Semperit Speed-Grip 5

2,2

goed (gut)

Michelin Alpin 6

2,3

goed (gut)

BF Goodrich G-Force Winter 2

2,7

bevredigend (befriedigend)

Vredestein Wintrac

2,7

bevredigend (befriedigend)

Bridgestone Blizzak LM005

3,0

bevredigend (befriedigend)

Maxxis Premitra Snow WP6

3,0

bevredigend (befriedigend)

Firestone Winterhawk 4

3,2

bevredigend (befriedigend)

Nexen Winguard Snow G3

3,3

bevredigend (befriedigend)

AVON WT 7 Snow

3,5

bevredigend (befriedigend)

Dunlop Winter Response 2

3,6

voldoende (ausreichend)

Fulda Kristall Montero 3

3,7

voldoende (ausreichend)

Barum Polaris 5

3,9

voldoende (ausreichend)

Imperial Snowdragon HP

5,3

onvoldoende (mangelhaft)

WANLI SW611

5,5

onvoldoende (mangelhaft)

auteur: ADAC, Thomas Kroher,  bron: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/185-65-r15-t/

Een trio, en in het algemeen een kwartet met een goede score.

Door de beslissing van de Duitse organisatie kregen maar liefst drie bandenmodellen dezelfde eindscore. Een score van 2,2 werd toegekend aan Continental WinterContact TS 870, Goodyear UltraGrip 9+ en Semperit Speed Grip 5, twee uit het premium en één uit het economy segment. De Michelin Alpin 6 scoorde ook goed en kwam net achter de top drie in het algemene klassement met een score van 2,3. Alle vier kunnen met gerust worden aanbevolen voor het winterseizoen.

Hoewel de Continental WinterContact TS 870 band in de afzonderlijke categorieën geen topscores behaalde, droegen de evenwichtige prestaties over de hele lijn bij aan zijn hoge ranking. De winterband presteerde in de test in veel opzichten zeer goed, waardoor de ADAC-experts de prestaties prezen. Uit de resultaten van de test kan worden afgeleid dat deze evenwichtig zijn, want of er nu op droog , nat , besneeuwd of een ijzig wegdek werd gereden, de band presteerde goed (de waarderingen sloten tussen 1,6 en 2,5). Dit komt door de herziene rubbersamenstelling en het gewijzigde loopvlakpatroon. De deskundigen merkten ook op dat de sterke punten van de band het lage brandstofverbruik en de lange levensduur waren. Het is een aan te bevelen model voor de variabele wegomstandigheden die het meest voorkomen in Midden-Europa van oktober tot maart.

Andere winterbanden worden ook aanbevolen. De ranglijst onthult nog een ander model dat verdient om bovenaan de lijst te staan. Dit is de Goodyear Ultra Grip 9+, die de onderzoekers verraste met zijn prestaties op natte wegen. Het kreeg de hoogste score in deze categorie (1,7). Zijn prestaties zijn zo goed dat hij ook in moeilijke omstandigheden op droge, ijzige en besneeuwde wegen goed uit de voeten kan. De voor Mileage+ geoptimaliseerde rubbersamenstelling en het profiel met richtingsgebonden patroon dragen ook bij aan de bevredigende prestaties. Net als de Continental Winter Contact TS 870 scoort de Goodyear Ultra Grip 9+ goed voor een laag brandstofverbruik en een lange levensduur.

Een positieve verrassing in de winterbandentest van 2022 is het resultaat van de Semperit Speed Grip 5. De score van 2,2, die gelijk is aan die voor premiumbanden, laat zien dat een lage prijs niet noodzakelijkerwijs een indicator is voor mindere bandenprestaties. Qua prestaties presteerde dit model het best bij tests op een besneeuwd wegdek. Ook de prestaties op nat en beijzeld wegdek waren goed. De band presteerde iets slechter in "droge" omstandigheden, maar nog steeds op de schaal voor de beoordeling "goed". De ADAC-onderzoekers gaven de beste score voor laag brandstofverbruik met 1,7, en qua aangeboden levensduur was dat 2,0.

De testers van de Duitse organisatie waardeerden ook de Michelin Alpin 6. Deze scoorde eveneens goede cijfers (en zelfs één zeer goed) in de belangrijkste categorieën, maar niet hoger dan de andere drie. De band was niet te overtreffen wat betreft langzame slijtage van de rubberlaag - een score van 1,5. Ook de brandstofefficiëntie werd gewaardeerd. Wat de rijprestaties betreft, bood de Michelin Alpin op nat en beijzeld wegdek een hoog veiligheidsniveau. Een 2,4 werd gegeven voor rijden op sneeuw en een 2,5 voor prestaties op droog wegdek.

Resultaten van de afzonderlijke categorieën

Uit de ADAC-winterbandentest bleek dat sommige modellen , ondanks hun zwakkere algemene beoordeling, op de overige vlakken dienen te worden geprezen.


Prestatie op droog wegdekPrestatie op nat wegdekPrestatie op besneeuwd wegdekPrestatie op beijzeld wegdekGegenereerd geluidBrandstof-verbruikLevensduur

Continental WinterContact TS 870

2,3

2,1

2,2

2,5

3,0

1,8

2,0

Goodyear Ultra Grip 9+

2,3

1,7

2,5

2,3

2,7

2,0

2,5

Semperit Speed-Grip 5

2,5

2,3

2,0

2,3

2,6

1,7

2,0

Michelin Alpin 6

2,5

2,3

2,4

2,3

2,5

2,1

1,5

BFGoodrich G-Force Winter 2

2,6

2,7

2,0

2,5

2,7

2,4

2,0

Vredestein Wintrac

2,4

2,1

2,7

2,4

2,8

2,4

2,5

Bridgestone Blizzak LM005

2,1

1,7

2,4

2,8

2,9

1,9

3,0

Maxxis Premitra Snow WP6

1,9

2,2

2,9

2,7

2,6

2,6

3,0

Firestone Winterhawk 4

3,2

2,0

2,2

2,1

2,8

1,7

2,5

Nexen Winguard Snow G3

3,3

2,5

3,3

2,1

2,5

2,2

2,5

Avon WT7 Snow

2,9

2,5

3,5

2,4

3,0

2,3

3,5

Dunlop Winter Response 2

3,6

1,8

1,8

2,5

2,7

1,9

2,5

Fulda Kristall Montero 3

3,6

3,7

1,9

2,3

2,9

2,0

1,5

Barum Polaris 5

3,9

3,2

2,4

2,8

3,0

2,0

2,0

Imperial Snowdragon HP

2,1

5,3

4,0

2,3

2,9

2,3

1,5

Wanli SW611

2,7

5,5

2,7

1,9

2,9

1,8

2,5

auteur: ADAC, Thomas Kroher,  bron: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/185-65-r15-t/

ADAC-winterbandentest 2022/2023 in de maat 215/60 R16

Welke SUV-banden worden aanbevolen voor rijden in de winter? Onderzoekers van de ADAC-organisatie testten voor dit seizoen 17 bandenmodellen in de maat 215/60 R16, die bijvoorbeeld geschikt zijn voor de Audi Q3, de VW T-Roc of het voertuig dat aan de test deel heeft genomen, de Skoda Karoq. Interessant genoeg bleek ook de Continental Winter Contact TS 870 de onovertroffen band te zijn, die de toppositie innam (score van 2,1). Dezelfde score werd toegekend aan de Dunlop Winter Sport 5. Het duo Goodyear UltraGrip Performance + en Michelin Alpin 6 verdienden volgens de Duitse testspecialisten een score van 2,3. De andere bandmodellen kregen lagere scores en werden dus verder naar beneden gerangschikt.

Model

Punten

Eindscore

Continental WinterContact TS870

2,1

goed (gut)

Dunlop Winter Sport 5

2,1

goed (gut)

Goodyear Ultra Grip Performance +

2,3

goed (gut)

Michelin Alpin 6

2,3

goed (gut)

Yokohama BlueEarth*Winter V906

2,6

bevredigend (befriedigend)

Bridgestone Blizzak LM005

2,7

bevredigend (befriedigend)

Kleber Krisalp HP3

2,9

bevredigend (befriedigend)

GT Radial Winterpro2

3,0

bevredigend (befriedigend)

Sava Eskimo HP2

3,0

bevredigend (befriedigend)

Vredestein Wintrac

3,0

bevredigend (befriedigend)

ESA+TECAR Supergrip Pro

3,1

bevredigend (befriedigend)

Toyo Tires Observe S944

3,1

bevredigend (befriedigend)

Nokian Tyres WR Snowproof

3,2

bevredigend (befriedigend)

Uniroyal WinterExpert

3,3

bevredigend (befriedigend)

Matador MP93 Nordicca

3,4

bevredigend (befriedigend)

Falken Eurowinter HS01

3,5

bevredigend (befriedigend)

Cooper Tires WM SA2+

3,7

voldoende (ausreichend)

auteur : ADAC, Thomas Kroher, bron: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/215-60-r16-h/

Zoals gezegd deelde de Dunlop Winter Sport 5 de eerste plaats op het podium met de Continental Winter Contact TS 870. Dit was te danken aan de goede cijfers in de afzonderlijke testgebieden, zoals met name prestatie op een besneeuwd wegdek, waarvoor 1,6 punten werden toegekend. Een onbetwistbaar pluspunt van de band zijn de evenwichtige prestaties op ijs, maar ook op een met water bedekte of volledig droge weg. Dit is het gevolg van de lichte constructie, het grotere aantal blokken, de diepte van de groeven of de indeling in meerdere richtingen van de talrijke sneden. Uit de ADAC-test bleek dat de Dunlop Winter Sport 5 ook gunstig presteert op het gebied van brandstofverbruik. Met deze band op de wielen kunnen bestuurders genieten van een veilige en langdurige rijervaring met consistente eigenschappen.

Het merk Goodyear heeft nog een andere vertegenwoordiger die volgens de ADAC-onderzoekers een prijs verdient voor goede seizoensprestaties. Dit is de Goodyear UltraGrip Performance +, die dankzij zijn winterse loopvlakpatroon en Winter Grip rubbersamenstelling en Traction Protection uitstekend scoorde op het gebied van prestaties in de sneeuw met een topscore van 1,4. Dit betekent dat de auto op koers blijft in sneeuw met witte poeder. Hij verliest ook geen grip bij het rijden op ijzige, natte of droge wegen. De brandstofefficiëntie en het slijtageaspect van de banden werden goed beoordeeld.

Resultaten van de afzonderlijke categorieën

Binnen de geteste bandenmodellen in de maat 215/60 R16 zijn er enkele die in bepaalde categorieën bijzondere aandacht verdienen. In het bijzonder onderscheidden zij zich van de concurrentie door hun prestaties.


Prestatie op droog wegdekPrestatie op nat wegdekPrestatie op besneeuwd wegdekPrestatie op beijzeld wegdekGegenereerd geluidBrandstof-verbruikLevensduur

Continental WinterContact TS 870

2,4

2,1

1,6

1,9

2,8

2,1

2,5

Dunlop Winter Sport 5

2,4

2,2

1,6

2,0

3,1

1,7

2,0

Goodyear UltraGrip Performance+

2,5

2,5

1,4

2,2

2,8

2,0

2,5

Michelin Alpin 6

2,0

2,4

2,4

1,9

2,8

2,3

2,0

Yokohama BluEarth* Winter V906

2,3

2,6

2,6

2,4

2,9

1,9

2,5

Bridgestone Blizzak LM005

1,8

2,0

2,7

2,4

3,4

2,1

2,5

Kleber Krisalp HP3

2,9

2,8

1,8

2,2

2,8

1,8

2,5

GT Radial WinterPro2

2,7

3,0

2,8

2,1

2,8

2,4

2,5

Sava Eskimo HP2

2,5

3,0

2,3

2,0

3,5

1,7

1,5

Vredestein Wintrac

2,9

2,3

2,5

1,8

2,7

1,6

3,0

ESA+TECAR Supergrip Pro

3,1

3,0

1,9

2,0

3,0

1,5

2,0

Toyo Tires Observe S944

2,1

3,1

2,8

2,0

3,0

2,8

2,0

Nokian Tyres WR Snowproof

2,7

3,2

2,4

2,3

2,7

2,0

2,0

Uniroyal WinterExpert

3,3

2,8

1,7

1,8

2,9

1,5

2,5

Matador MP93 Nordicca

3,4

3,1

2,3

2,0

2,9

2,3

2,0

Falken Eurowinter HS01

3,5

2,3

2,0

2,2

2,7

2,5

2,5

Cooper Tires WM SA2+

3,7

2,6

2,7

2,4

2,9

2,4

3,5

auteur : ADAC, Thomas Kroher, bron: www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/215-60-r16-h/

Waarom de ADAC-winterbandentest doornemen?

Winterbandentests zijn een compendium van kennis over bandenmodellen die geschikt zijn voor de koudste tijd van het jaar. Deze tests worden jaarlijks uitgevoerd door de erkende automobielclub ADAC en zijn zeer populair bij automobilisten. Veel automobilisten wachten de resultaten af om de beste winterbanden te vinden en gaan dan pas over tot aankoop. Dat is niet verwonderlijk: de Duitse specialisten testen de relevante bandeigenschappen en het rijgedrag onder typische winteromstandigheden volgens een welomschreven methodologie. Op basis hiervan kan een onafhankelijke organisatie aanbevelenswaardige modellen aanbevelen als garantie voor een veilige keuze.