De resultaten van bandentests zijn van onschatbare waarde voor wie op zoek is naar de perfecte winterband. De nieuwste resultaten die ADAC heeft gepresenteerd voor het seizoen 2024/2025 zullen bestuurders zeker helpen om een weloverwogen keuze te maken die het beste past bij hun behoeften.
De ADAC-winterbandentests behoren tot de tests waar het meest reikhalzend naar wordt uitgekeken in de auto-industrie.
De winterbandentests die door de Duitse automobielclub (ADAC) worden georganiseerd, behoren tot de tests waar het meest reikhalzend naar wordt uitgekeken in de branche. De ADAC staat bekend om haar grondigheid, onpartijdigheid en betrouwbare onderzoeksmethoden. Daarom worden de gepresenteerde resultaten door de autowereld beschouwd als de meest gezaghebbende en geloofwaardige.
Traditioneel hebbende specialisten van de club twee maten getest: 215/55 R17 en 205/55 R16. Banden in deze maat worden het vaakst gemonteerd op compacte auto's en SUV's, de autotypes die tegenwoordig het meest op de weg te vinden zijn.
Beoordelingscriteria voor de ADAC Winterbandentest 2024/2025
Winterbanden moeten goede grip bieden op verschillende ondergronden. Daarom worden de banden tijdens het testen onderworpen aan een aantal uitdagingen om de modellen te vinden die het beste presteren onder strenge winterse omstandigheden. Hiervoor gebruikt de ADAC verschillende testcircuits waarop de verschillende wegomstandigheden tijdens het winterseizoen worden nagebootst. Het rijden op droog wegdek wordt getest in de testcentra van Bridgestone en ADAC in Italië en Beieren. Gedrag op ijs wordt onderzocht op een ijspiste van het merk Continental. Het is belangrijk om te vermelden dat geen van de fabrikanten enige invloed heeft op de resultaten van de uitgevoerde tests.
Voor 2024 hebben de Duitse specialisten de evaluatiemethode voortgezet die vorig seizoen is gestart. Dit keer is gekeken naar de maten 225/45 R17 en 205/60 R16. Naast de basiseigenschappen die de rijveiligheid onder winterse omstandigheden beïnvloeden, is er ook naar milieuaspecten gekeken.
De eerste categorie die werd beoordeeld, was de rijveiligheid. Maar liefst 70% van de eindscore bestond uit de factoren:
- prestaties op droog wegdek – 30% in deze categorie,
- prestaties op nat wegdek – 40% in deze categorie,
- prestaties op sneeuw en ijs (winteroppervlak) – 30% in deze categorie.
Milieuvriendelijkheid bepaalde de resterende 30% van de totale beoordeling. Daarvoor is het volgende getest:
ADAC-classificatie
ADAC test banden uit de budgetklasse, middenklasse en premiumklasse. Alle onderzochte modellen zijn tot in detail getest voor elk van de afzonderlijke categorieën. Specialisten wijzen een passende score toe op basis van de behaalde resultaten. Hoe minder punten een band scoort, hoe beter het resultaat. Onthoud dat alleen modellen met een beoordeling 'voldoende' of hoger een positieve aanbeveling van de organisatie krijgen.
ADAC-beoordelingsschaal:
CIJFER | BEOORDELING |
---|
0,6 – 1,5 | Zeer goed |
1,6 – 2,5 | Goed |
2,6 – 3,5 | Bevredigend |
3,6 – 4,6 | Voldoende |
3,6 – 4,6 | Onvoldoende |
Bekijk hoe de modellen die vorig jaar deelnamen aan de ADAC 2023 winterbandentest, waarin de specialisten van de organisatie de maten 205/60 R16 en 225/45 R17 testten, presteerden.
ADAC-winterbandentest 2024/2025 in maat 215/55 R17
Traditioneel zijn twee van de meest gekochte bandenmaten op de Europese markt getest. De eerste, 215/55 R17, tref je vaak aan op de altijd populaire crossovers en SUV's. De maat zal daarnaast ook geschikt zijn voor veel middenklassers, zoals de Toyota Yaris Cross, Skoda Superb, Hyundai Kona, Opel Insignia en Seat Ateca. Om de meest betrouwbare resultaten te verkrijgen, is een VW T-Roc als testvoertuig gebruikt.
Dit jaar zijn 16 modellen uit alle klassen getest. Geen van deze banden behaalde de beoordeling ‘zeer goed’. 3 banden werden als goed beoordeeld, 7 als voldoende, 3 als voldoende en 3 als onvoldoende. Opnieuw was het podium een prooi voor de vertegenwoordigers van de premiumklasse. Verrassend is daarentegen de zeer goede score van het merk Semperit. Dit zijn de algehele resultaten van het onderzoek.
Model | Totaalcijfer | Eindbeoordeling |
---|
| 2,0 | Goed |
| 2,1 | Goed |
| 2,4 | Goed |
| 2,6 | Bevredigend |
| 2,6 | Bevredigend |
| 2,7 | Bevredigend |
| 2,8 | Bevredigend |
| 2,9 | Bevredigend |
Giti GitiWinter W2 | 3,1 | Bevredigend |
| 3,3 | Bevredigend |
| 3,6 | Voldoende |
| 3,6 | Voldoende |
| 3,7 | Voldoende |
| 4,8 | Onvoldoende |
| 4,9 | Onvoldoende |
Davanti Wintoura + | 5,3 | Onvoldoende |
Auteur: ADAC, Jochen Wieler, bron: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/215-55-r17/
Eerste plaats – Goodyear UltraGrip Performance 3
De Goodyear UltraGrip Performance 3 band kreeg de beste totaalscore in de test van dit jaar. Het model presteerde erg goed op zowel droge als natte oppervlakken en in winterse omstandigheden. Dit is allemaal te danken aan het verfijnde loopvlakprofiel en de eigen technologieën van de fabrikant. Het klassieke visgraatpatroon levert meestal de beste prestaties op winterse wegen.
Het grote aantal lamellen zorgt in combinatie met het uitgebreide netwerk van groeven voor optimaal contact tussen de band en het wegdek onder alle omstandigheden, wat zich vertaalt in ideale grip en een aanzienlijk kortere remweg op sneeuw en ijs, en daarmee de grootst mogelijke rijveiligheid. Dit systeem zorgt er bovendien voor dat de band snel wordt ontdaan van opgehoopte sneeuw of smeltwater, wat de prestaties aanzienlijk verbetert. Op deze winnaar leg je ook het grootste aantal kilometers af.
Tweede plaats – Dunlop Winter Sport 5
De Dunlop Winter Sport 5 band staat voor het tweede achtereenvolgende jaar op het podium van de ADAC-wintertests. Hij scoort geweldig op alle ondergronden. Het directionele profiel biedt volledige controle op droge en natte wegen. Het grotere aantal blokken zorgt ervoor dat de band zich vastbijt in de sneeuw en ongelooflijke grip biedt voor betrouwbare sturing en stabiliteit onder deze uitdagende omstandigheden. De gebogen lamellen op de schouder van de band zorgen voor een korte remweg. De twee brede omtrekgroeven verbeteren het rijcomfort op nat wegdek, voeren water efficiënt af en verminderen het risico op aquaplaning.
Derde plaats – Vredestein Wintrac Pro
De laatste plaats op het podium ging naar de Vredestein Wintrac Pro. Deze vertegenwoordiger van de UHP-klasse kan trots zijn op de fantastische resultaten op de geteste oppervlakken. Zeer goede scores op sneeuw en ijs en nog beter op droge en natte wegen maken deze band tot een keuze die veel veiligheid biedt in het winterseizoen. Een profiel met grote blokken, gecombineerd met een netwerk van talloze brede groeven, vertaalt zich in maximale grip bij rechtuit rijden en tijdens het bochtenwerk op besneeuwde wegen. De twee brede lengtegroeven verbeteren de tractie op nat wegdek door het contactoppervlak van de band met de grond te vergroten.
ADAC-testresultaten 2024/2025 in maat 215/55 R17 per categorie
Model | Rijveiligheid | Milieuvriendelijkheid |
Droog wegdek | Nat wegdek | Winters wegdek | Levensduur | Slijtage | Efficiëntie | Lawaai | Duurzaamheid |
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 2,2 | 2,2 | 2,0 | 1,2 | 1,7 | 1,3 | 2,9 | 3,2 |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,0
| 2,0 | 2,2 | 1,5 | 2,1 | 2,3 | 3,2 | 3,4 |
Vredestein Wintrac Pro | 2,5 | 2,5 | 1,7 | 2,6 | 2,2 | 1,9 | 2,9 | 3,4 |
Semperit Speed-Grip 5 | 2,9 | 2,4 | 2,5 | 1,6 | 1,8 | 1,7 | 2,9 | 2,7 |
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,8 | 2,5 | 2,4 | 1,9 | 1,7 | 2,2 | 3,1 | 3,1 |
Continental WinterContact TS 870 P | 2,9 | 2,3 | 2,2 | 2,4 | 2,0 | 1,8 | 2,9 | 2,7 |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 2,9 | 2,1 | 2,0 | 2,2 | 2,3 | 2,2 | 2,9 | 3,0 |
Yokohama BluEarth-Winter V906 | 2,1 | 2,4 | 2,8 | 3,1 | 3,0 | 2,8 | 3,2
| 3,8
|
Giti GitiWinter W2 | 2,7 | 2,5 | 3,2 | 2,6 | 2,6 | 2,6 | 2,7 | 4,0 |
Firestone Winterhawk 4 | 3,5 | 2,2
| 2,1
| 2,9 | 2,6 | 1,9 | 2,9 | 3,3 |
Viking WinTech | 3,6 | 3,1 | 3,0 | 1,5 | 1,7 | 1,5 | 3,4 | 2,6 |
Kumho WinterCraft WP52 | 3,6 | 2,8 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 3,0 | 3,9
|
Maxxis Premitra Snow WP6 | 3,7 | 2,9 | 2,8 | 2,1 | 2,0 | 2,6 | 2,8 | 4,3 |
Triangle WinterX TW401 | 2,7 | 4,8 | 2,3 | 3,0 | 1,8 | 2,2 | 3,0 | 4,3 |
Kenda Wintergen 2 KR501 | 4,2 | 3,5 | 1,9 | 0,6 | 1,8 | 4,9 | 2,7 | 4,3 |
Davanti Wintoura + | 3,1 | 5,3 | 3,5 | 2,1 | 2,5 | 3,1 | 2,9 | 4,3 |
Auteur: ADAC, Jochen Wieler, bron: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/215-55-r17/
ADAC-winterbandentest 2024/2025 in maat 205/55 R16
De tweede maat die dit jaar onder de loep is genomen, was 205/55 R16. Deze maat is uiterst universeel en past op een breed scala aan voertuigen. Banden met deze eigenschappen vind je voor onder andere op de Dacia Sandero, Ford Focus, Skoda Octavia, Toyota Corolla en VW Golf.
In deze categorie zijn 12 modellen uit elk segment getest. Wederom kreeg geen enkele band de beoordeling ‘zeer goed’. 3 banden scoorden goed, 4 bevredigend, 4 voldoende en slechts 1 onvoldoende. De premium banden bleken opnieuw ongeëvenaard. Een grote verrassing is ehcter het erbarmelijke resultaat van de Pirelli Cinturato Winter 2, die niet werd aanbevolen door de Duitse autoclub vanwege zijn onbevredigende resultaten op droog wegdek. Hieronder staat de volledige lijst met resultaten voor de maat 205/55 R16.
Model | Totaalcijfer | Eindbeoordeling |
---|
Continental WinterContact TS 870 | 2,0 | Goed |
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 2,2 | Goed |
Michelin Alpin 6 | 2,3 | Goed |
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,6 | Bevredigend |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,6 | Bevredigend |
Nokian Tyres Snowproof 2 | 2,8 | Bevredigend |
Falken Eurowinter HS02 | 2,8 | Bevredigend |
Zeetex WH 1000 | 3,7 | Voldoende |
GT Radial WinterPro2 Evo | 3,7 | Voldoende |
Vredestein Wintrac | 3,8 | Voldoende |
Pirelli Cinturato Winter 2 | 3,9 | Voldoende |
Winrun Winter-max A1 WR22 | 5,5 | Onvoldoende |
Auteur: ADAC, Jochen Wieler, bron: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/205-55-r16/
Eerste plaats – Continental WinterContact TS 870
De eervolle eerste plaats op het podium ging dit jaar naar de Continental WinterContact TS 870. Deze was ongeëvenaard op nat wegdek en versloeg zijn rivalen ook op sneeuw en ijs. Dit model is betrouwbaar en biedt volledige controle over de auto, zelfs onder de zwaarste omstandigheden. Daarmee is het de beste keuze voor het hoogste veiligheidsniveau op de weg. Het verfijnde profielpatroon zorgt niet alleen voor betrouwbare sturing op elk type ondergrond maar ook voor fantastische rijprestaties.
De innovatieve zaklamellen zijn verantwoordelijk voor het verwijderen van overtollige sneeuw en smeltwater van het loopvlak. De Continental WinterContact TS 870 is daarmee de perfecte winterband. Wat ook het vermelden waard is, is dat hij uitzonderlijk stil is, wat het comfort aanzienlijk verhoogt.
Tweede plaats – Goodyear UltraGrip Performance 3
Vlak achter de winnaar, met even indrukwekkende resultaten, is de Goodyear UltraGrip Performance 3 geëindigd. Dat bekent dubbel succes voor dit model in de ADAC-tests van dit jaar. De band presteerde erg goed op natte en droge wegen, maar onderscheidt zich pas echt onder winterse omstandigheden. Hij zorgt voor volledige controle over de auto op sneeuw of ijs en een ongelooflijke rijervaring, maar garandeert bovenal het hoogste veiligheidsniveau.
Derde plaats – Michelin Alpin 6
De Michelin Alpin 6 is een winterband die al jaren synoniem staat voor veiligheid. De sensationele kwaliteiten worden bevestigd door de derde plaats in de ADAC-test van dit jaar. Het verfijnde winterloopvlak biedt uitstekende prestaties in diepe sneeuw en bij smeltwater. Nat of droog wegdek vormen evenmin een probleem. De fabrikant heeft het model voorzien van de EverGrip-technologie, die zorgt voor betere rijeigenschappen onder winterse omstandigheden en een aanzienlijk kortere remweg. Dankzij uitstekende grip blijft de auto zelfs tijdens dynamische manoeuvres stabiel en in volledig contact met de weg.
De ADAC-testresultaten 2024/2025 in maat 205/55 R16 per categorie
Model | Rijveiligheid | Milieuvriendelijkheid |
Droog wegdek | Nat wegdek | Winters wegdek | Levensduur | Slijtage | Efficiëntie | Lawaai | Duurzaamheid |
ContinentalWinterContact TS 870 | 2,0
| 1,9
| 1,6
| 2,4
| 1,8
| 2,1
| 2,9
| 2,8
|
Goodyear UltraGrip Performance 3 | 2,5
| 2,2
| 2,0
| 2,0
| 1,7
| 2,0
| 2,7
| 3,3
|
Michelin Alpin 6 | 2,5
| 2,5
| 2,0
| 1,6
| 1,4
| 2,1
| 3,2
| 3,0
|
Hankook Winter i*cept RS3 | 2,3
| 2,8
| 2,1
| 1,6
| 1,4
| 2,1
| 3,2
| 3,1
|
Dunlop Winter Sport 5 | 2,8
| 2,5
| 1,7
| 2,0
| 1,7
| 1,9
| 3,4
| 3,4
|
Nokian Tyres Snowproof 2 | 2,6
| 2,4
| 2,7
| 2,9
| 1,9
| 2,0
| 3,2
| 3,1
|
Falken Eurowinter HS02 | 1,9
| 2,5
| 2,9
| 2,5
| 2,2
| 2,2
| 3,0
| 3,9
|
Zeetex WH 1000 | 3,6
| 3,7
| 3,4
| 2,4
| 2,2
| 2,6
| 2,9
| 4,3
|
GT Radial WinterPro2 Evo | 3,7
| 3,2
| 2,6
| 3,0
| 2,2
| 2,3
| 3,1
| 3,9
|
Vredestein Wintrac | 3,8
| 2,5
| 1,7
| 3,2
| 2,5
| 2,3
| 3,2
| 3,0
|
Pirelli Cinturato Winter 2 | 3,9
| 2,5
| 1,7
| 3,2
| 2,5
| 2,3
| 3,2
| 3,0
|
Winrun Winter-max A1 WR22 | 2,5
| 5,5
| 2,1
| 2,1
| 1,9
| 2,7
| 3,5
| 4,6
|
Auteur: ADAC, Jochen Wieler, bron: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/winterreifen/205-55-r16/
Vergelijk de resultaten van de ADAC-winterbandentests en kies het ideale model voor jou
Zoals elk jaar heeft de Duitse organisatie dit onderzoek zeer secuur aangepakt en strenge criteria gehanteerd. De ADAC-test 2024/2025 is een informatiebron van onschatbare waarde voor mensen die banden zoeken die veilig en duurzaam zijn en aan de hoogste kwaliteitsnormen voldoen. De resultaten helpen om een weloverwogen keuze te maken die het beste aansluit bij de behoeften en het budget van de automobilist.