Automobilisten kijken altijd halsreikend uit naar de resultaten van de ADAC-tests. De jarenlange ervaring en de doordachte methodiek zorgt ervoor dat de toegekende beoordelingen buitengewoon waardevolle gegevens zijn in de zoektocht naar nieuw rubber. We weten allemaal dat de keuze voor winterbanden niet gebaseerd mag zijn op willekeur, omdat de omstandigheden in het koudste seizoen zeer zwaar kunnen worden. De resultaten van dit jaar zullen met name interessant zijn voor mensen die rijden op banden in de maten 205/55 R16 en 235/55 R17.

De erkenning van de Duitse automobielclub ADAC is niet uit de lucht komen vallen. De organisatie is al actief sinds 1903 en heeft als voornaamste doel om de veiligheid op de weg te vergroten. Ze organiseert onder meer tests van auto's, kinderstoeltjes en natuurlijk banden. Er worden periodiek zomer-, winter- en vierseizoenenbanden onder de loep genomen.

De winterbandentest van de ADAC wijst uit welke banden over de beste eigenschappen beschikken.De winterbandentest van de ADAC wijst uit welke banden over de beste eigenschappen beschikken.

Hoe beoordeeld de ADAC een band?

De vergeleken banden vertegenwoordigen verschillende prijssegmenten en zijn algemeen verkrijgbaar. Producenten kunnen geen invloed uitoefenen op de selectie van geteste banden. De afzonderlijke exemplaren worden bij enkele leveranciers aangeschaft en vaak op verschillende momenten, zodat de resultaten zo betrouwbaar mogelijk zijn.

Tijdens de tests wordt de band beoordeeld aan de hand van zeven criteria, die allemaal bepalend zijn voor de algehele beoordeling. Sterker nog, als een model in een van de categorieën onvoldoende scoort, krijgt dit geen hoge eindbeoordeling. De best beoordeelde banden moeten dus goed scoren in alle onderstaande categorieën:

  • prestaties op nat wegdek (30% van de eindbeoordeling),
  • prestaties op besneeuwd wegdek (20% van de eindbeoordeling),
  • prestaties op droog wegdek (15% van de eindbeoordeling),
  • prestaties op ijzig wegdek (10% van de eindbeoordeling),
  • levensduur (10% van de eindbeoordeling),
  • brandstofverbruik (10% van de eindbeoordeling),
  • lawaainiveau (5% van de eindbeoordeling),

Specialisten van ADAC kennen punten toe op een schaal van 0,6 tot 5,5 waarbij geldt: hoe lager hoe beter. Banden met als beoordeling zeer goed (sehr gut) moeten een gemiddelde van maximaal 1,5 krijgen; goed (gut) onder de 2,5; bevredigend (befriedigend) onder de 3,5; voldoende (ausreichend) onder de 4,5. De algemene beoordeling 'zeer goed' wordt nog niet toegekend, maar het is niet uitgesloten dat er in de nabije toekomst een band verschijnt die al het voorgaande overtreft.

Bekijk welke banden het beste uit de bus zijn gekomen tijdens de tests van vorig jaar:

Test van winterbanden van ADAC 2020 in maat 205/55 R16

ADAC heeft vijf van de vijftien opties in maat 205/55 R16 beoordeeld als goed, zeven als bevredigend en eentje als voldoende. Ook waren er twee banden die niet aan de verwachtingen voldeden, met de laagste eindcijfers en het uitblijven van een aanbeveling tot gevolg. De onderstaande tabel toont de toegekende cijfers:

ModelPuntenEindbeoordeling
Bridgestone Blizzak LM0052.0goed (gut)
Michelin Alpin 62.1goed (gut)
Dunlop Winter Sport 52.2goed (gut)
Hankook i*cept RS22.2goed (gut)
Maxxis Premitra Snow WP62.4goed (gut)
Falken Eurowinter HS012.9Bevredigend (befriedigend)
Continental WinterContact TS8603.0Bevredigend (befriedigend)
Goodyear UltraGrip 9+3.0Bevredigend (befriedigend)
Sava Eskimo HP23.1Bevredigend (befriedigend)
Toyo Observe S9443.2Bevredigend (befriedigend)
Pirelli Cinturato Winter3.3Bevredigend (befriedigend)
Giti GitiWinter W13.4Bevredigend (befriedigend)
Semperit Speed-Grip 33.7voldoende (ausreichend)
King Meiler Winter Tact WT815.4onvoldoende (mangelhaft)
Tristar Snowpower HP5.5onvoldoende (mangelhaft)

Banden in de maat 205/55 R16 worden gemonteerd op auto's als de Audi A3, Ford Focus, Opel Astra, Skoda Superb, Toyota Corolla en VW Passat, afhankelijk van het model en de uitrusting.

Bridgestone Blizzak LM005

De hoogste beoordeling en daarmee de eerste plaats is behaald door een band uit het premiumsegment. De Bridgestone Blizzak LM005 blijkt een buitengewoon gebalanceerde band die de concurrentie ver achter zich liet wat betreft rijden bij nat weer en het zich redden bij aquaplaning. De deelscore 1,3 betekende een ruime overwinning in deze categorie. 

Dat is nog niet alles, want deze Japanse band behoorde ook nog eens tot de allerbesten in de categorie rijden op droog en besneeuwd wegdek. Specialisten van de ADAC vonden dat alleen het brandstofverbruik nog voor verbetering vatbaar is, hoewel ook die eigenschap in orde was.

De eerste plaats in de test is te danken aan de meest innovatieve oplossingen tijdens het productieproces, waaronder het nieuwe compound Nano Pro-tech™. Men kan rustig stellen dat de uitstekende resultaten op natte en besneeuwde wegen vooral hieraan te danken zijn. Een ander geweldig punt is het loopvlak, waarbij de 2D- en 3D-lamellen en zigzaggroeven speciale aandacht verdienen. Deze zorgen voor zeer goede grip onder winterse omstandigheden.

Michelin Alpin 6

De tweede plaats op het podium is voor de Franse band Michelin Alpin 6. Deze band blijkt onderscheidend door een ongewone slijtvastigheid, met een enorm aantal mogelijke kilometers als resultaat. De deelscore van 1,5 is dan ook een van de hoogste in deze categorie. 

Daarnaast heeft deze band goed gescoord wat betreft rijden over ijs, sneeuw en natte wegen (kijk hierbij vooral naar de remweg), wat garantie geeft op veiligheid bij winters weer.

De hoge positie in de tests zal niemand verbazen want de in deze band toegepaste oplossingen zijn het predicaat premium waardig. Denk hierbij aan het rubbermengsel Traction Booster Compound van de nieuwste generatie, dat speciaal geschikt is voor lage temperaturen. Ook belangrijk is het gelaagde loopvlak, dat voorzien is van uitzonderlijke lamellen die zich openen naarmate het rubber slijt. De eigenschappen van een nieuwe band blijven hierdoor zeer lang behouden.

Dunlop Winter Sport 5 en Hankook i*cept RS2

De derde plaats isex aequo voor twee banden, beide met eindcijfer 2,2. De eerste is een vertegenwoordiger van de premiumklasse, de Dunlop Winter Sport 5. Deze band onderscheidt zich met name door de zeer langzame slijtage van het loopvlak. Let ook op de goede eigenschappen in de sneeuw en de regen. Specialisten van de ADAC hadden niets om over te klagen!

Op het podium stond ook een fabrikant uit het middensegment, met de Hankook i*cept RS2. Deze band heeft het zo goed gedaan dankzij de imposante preventie van aquaplaning en evenwichtige prestaties in de overige categorieën. Een ander enorm voordeel is het lage brandstofverbruik, zodat je zuiniger onderweg bent.

De besten per categorie

Prestaties op nat wegdekBridgestone Blizzak LM005 (1,3 pkt);
Continental WinterContact TS860 (1,8 pkt)
Prestaties op besneeuwd wegdekGoodyear UltraGrip 9 + (1,8 pkt);
Pirelli Cinturato Winter (1,8 pkt); Semperit Speed-Grip3 (1,9 pkt)
Prestaties op droog wegdekMaxxis Premitra Snow WP6 (2,0 pkt);
Bridgestone Blizzak LM005 (2,1 pkt)
Prestaties op bevroren wegdekToyo Observe S944 (2,1 pkt);
Michelin Alpin 6 (2,2 pkt); Continental WinterContact TS860 (2,2 pkt); Pirelli Cinturato Winter (2,2 pkt)
LevensduurKing Meiler Winter Tact WT81 (1,0 pkt – uwaga, opona nie otrzymała rekomendacji);
Michelin Alpin 6 (1,5 pkt); Dunlop Winter Sport 5 (1,5 pkt); Hankook i*cept RS2 (2,0 pkt); Falken Eurowinter HS01 (2,0 pkt); Sava Eskimo HP2 (2,0 pkt); Giti GitiWinter W1 (2,0 pkt)
BrandstofverbruikDunlop Winter Sport 5 (1,8 pkt);
Hankook i*cept RS2 (1,9 pkt); Goodyear UltraGrip 9+ (1,9 pkt); Sava Eskimo HP2 (1,9 pkt); Toyo Observe S944 (1,9 pkt)
LawaainiveauMaxxis Premitra Snow WP6 (2,5 pkt);
Continental WinterContact TS860 (2,5 pkt); Toyo Observe S944 (2,5 pkt); Pirelli Cinturato Winter (2,5 pkt); Semperit Speed Grip3 (2,5 pkt); Michelin Alpin 6 (2,6 pkt)


De strenge tests scheiden het kaf van het koren. Wat overblijft zijn banden met evenwichtige prestaties, die niet alleen met de winter uit de voeten kunnen.De strenge tests scheiden het kaf van het koren. Wat overblijft zijn banden met evenwichtige prestaties, die niet alleen met de winter uit de voeten kunnen.

Test van winterbanden van ADAC 2020 in maat 235/55 R17

In de tweede test heeft de ADAC gekeken naar banden voor wat grotere voertuigen. Er is gekeken naar dertien modellen, waarvan er slechts één de beoordeling 'goed' heeft weten te bemachtigen. De overige kandidaten ontbeerden gewoonweg evenwichtige prestaties. Toch zijn er maar liefst elf als 'bevredigend' aangemerkt, wat inhoudt dat ze nog steeds aanbevelenswaardig zijn, hoewel er ruimte is voor verbetering.


ModelPuntenEindbeoordeling
Michelin Pilot Alpin 52.1goed (gut)
Esa+Tecar SUPERGRIP PRO2.7Bevredigend (befriedigend)
Goodyear UltraGrip Performance+2.7Bevredigend (befriedigend)
Dunlop Winter Sport 5 SUV2.8Bevredigend (befriedigend)
Vredestein Quatrac pro2.8Bevredigend (befriedigend)
Nokian WR Snowproof*2.9Bevredigend (befriedigend)
Bridgestone Blizzak LM0053.0Bevredigend (befriedigend)
Kleber Krisalp HP33.0Bevredigend (befriedigend)
Pirelli Winter Sottozero 33.0Bevredigend (befriedigend)
Cooper Discoverer Winter
3.1Bevredigend (befriedigend)
Fulda Kristall Control SUV3.1Bevredigend (befriedigend)
Continental WinterContact TS850 P
3.4Bevredigend (befriedigend)
Semperit Speed-Grip 3 SUV3.9voldoende (ausreichend)

*met rubbermengsel ingevoerd in januari 2020

235/55 R17 is een maat die je op veel auto's aantreft (naar gelang model en uitrusting) zoals: Audi A7BMW X3Ford GalaxyKia SportageOpel Cascada en VW Tiguan.

Michelin Pilot Alpin 5

De lauwerkrans viel dit keer te deel aan Michelin voor de Pilot Alpin 5. Deze band heeft als enige de beoordeling 'goed', en die is dikverdiend, want de concurrentie is gedeclasseerd wat betreft rijden op droog en besneeuwd wegdek.

Dit succes is het resultaat van de langzame slijtage van het loopvlak, het hoge rijcomfort en het betrekkelijk lage brandstofverbruik. De observaties uit de tests zijn een bevestiging van de beloftes van de fabrikant toen deze band op de markt kwam. De Michelin Pilot Alpin 5 is betrouwbaar en levert 's winters buitengewoon goede tractie.  

Specialisten van de ADAC hebben aangegeven dat alleen het sturen in de bochten bij nat weer nog wat beter kan. Toch is dit absoluut een band die veiligheid en precieze sturing verschaft.

Esa+Tecar SUPERGRIP PRO

De tweede plaats was bestemd voor de Esa+Tecar SUPERGRIP PRO. Dit is te danken aan de imponerende resultaten voor loopvlakslijtage (0,8 pt.!) en het rijden op sneeuw en ijs, wat negatief wordt gecompenseerd door het rijden op droog wegdek en hoge lawaainiveau.

Goodyear UltraGrip Performance +

De laatste plaats op het podium was ingeruimd voor een premiumband, de Goodyear UltraGrip Performance +, die hoog heeft gescoord op rijden over natte en met sneeuw bedekte wegen.

Daar moet aan worden toegevoegd dat dit een van de zuinigste en meest slijtagebestendige banden van allemaal was. Het eindcijfer had hoger kunnen zijn als de sturing op droog wegdek beter was geweest.

De sleutel tot het succes is wellicht te danken aan de technologieën Winter Grip en Traction Protect. Deze zorgen voor uitstekende tractie en doeltreffend remvermogen bij lage temperaturen, ook op sneeuw en ijs. Het directionele loopvlak is een erkende oplossing die het risico op aquaplaning nivelleert. Water en vuil worden effectief afgevoerd onder de band zodat het spoor eenvoudig behouden blijft.

De besten per categorie

De bandentest in maat 235/55 R17 laat duidelijk zien dat het eindcijfer afhangt van evenwichtige resultaten. Kijk daarom ook naar de deelscores, aan de hand waarvan kan worden bepaald of een gegeven band aansluit bij onze rijstijl en behoeften.

Prestaties op nat wegdekBridgestone Blizzak LM005 (1,5 pkt);
Continental WinterContact TS850 P (1,9 pkt);
Prestaties op besneeuwd wegdekMichelin Pilot Alpin 5 (1,8 pkt);
Kleber Krisalp HP3 (2,0 pkt)
Prestaties op droog wegdekMichelin Pilot Alpin 5 (1,9);
Dunlop Winter Sport 5 SUV (2,2 pkt); Vredestein Wintrac Pro (2,2 pkt)
Prestaties op bevroren wegdekEsa+Tecar SUPERGRIP PRO (2,3 pkt);
Semperit Speed Grip 3 SUV (2,3 pkt); Michelin Pilot Alpin 5 (2,4 pkt); Goodyear UltraGrip Performance + (2,4 pkt); Vredestein Wintrac Pro (2,4 pkt); Bridgestone Blizzak LM005 (2,4 pkt); Kleber Krisalp HP3 (2,4 pkt); Cooper Discoverer Winter (2,4 pkt); Fulda Kristall Control SUV (2,4 pkt)
LevensduurEsa+Tecar SUPERGRIP PRO (0,8 pkt);
Semperit Speed Grip 3 SUV (0,8 pkt); Michelin Pilot Alpin 5 (1,5 pkt); Goodyear UltraGrip Performance + (1,5 pkt); Dunlop Winter Sport 5 SUV (1,5 pkt); Continental WinterContact TS850 P (1,5 pkt);
BrandstofverbruikGoodyear UltraGrip Performance + (1,8 pkt);
Bridgestone Blizzak LM005 (1,8 pkt); Cooper Discoverer Winter (1,9 pkt); Semperit Speed-Grip 3 SUV (1,9 pkt)
LawaainiveauFulda Kristall Control SUV (2,6 pkt);
Nokian WR Snowproof (2,7 pkt)

Niet alle banden konden goed overweg met besneeuwde wegen, water of een laag ijs.Niet alle banden konden goed overweg met besneeuwde wegen, water of een laag ijs.

Winterbanden kiezen – waar moet men op letten?

De keuze van goede winterbanden is buitengewoon belangrijk voor onze veiligheid. Een korte remweg en precieze sturing onder zware, winterse omstandigheden zijn eigenschappen die garanderen dat we van A naar B komen.

Nieuwe winterbanden moeten goed bij onze auto passen en ook aansluiten op de individuele behoeften. Daarom moet eerst de juiste maat worden bepaald, waar onze configurator  bij kan helpen. Vervolgens moet men zich de vraag stellen hoeveel kilometer men per jaar aflegt, in wat voor gebieden men het meest rijdt (steden/snelwegen/landweggetjes) en wat onze rijstijl is (rustig/dynamisch). Zo kunnen we bepalen welke eigenschappen de optimale keuze voor ons moet hebben.

Na het maken van een voorselectie loont het de moeite om te kijken naar de opinies van andere automobilisten. Zij hebben de banden kunnen uittesten in allerlei situaties en weten dus als geen ander wat men ervan kan verwachten. Ook zeer waardevol zijn de testresultaten, die niet alleen worden uitgevoerd door de ADAC maar ook door andere organisaties en tijdschriften. Deze geven een betrouwbare vergelijking van eigenschappen die ons interesseren.